BUDŻET OBYWATELSKI Gminy Łapy 2025 – krok po kroku

wtorek, 20 lipiec 2021

Wizytówki zadań zgłoszonych przez mieszkańców do Budżetu Obywatelskiego na 2025 r. 

1. Rozbudowa strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w Łupiance Starej

Lokalizacja

Łupianka Stara 23

Opis zadania

Zadanie będzie polegało na rozbudowie (tj. budowa elementu przybudówki) aktualnej strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w Łupiance Starej, mieszczącej się pod adresem: Łupianka Stara 23, 18-100 Łapy. Nasze zadanie motywujemy tym, iż w ostatnich latach nasz jednostka pozyskała wiele nowego sprzętu np. nowy samochód ratowniczo-gaśniczy, przyczepkę, quada, itp., którego niestety nie jesteśmy w stanie w odpowiedni sposób zabezpieczyć czy przechowywać. Dzięki rozbudowie istniejącego obiektu zwiększy się przestrzeń użytkowa budynku, a co za tym idzie nasze możliwości operacyjne. Poprzez rozbudowę strażnicy będziemy w stanie także lepiej zabezpieczyć nasz sprzęt np. przed warunkami atmosferycznymi czy włamaniami.

Zadanie ma na celu stworzenie pomieszczenia, gdzie nie tylko będzie przechowywany i wyposażenie, ale także posłuży do spotkań lokalnej społeczności m.in. strażaków-ochotników. W takim miejscu pojawi się możliwość np. zorganizowania szkolenia czy pokazu.

Efektem końcowym będzie zmniejszenie liczby zagrożeń i pożarów w naszej gminie (np. z pierwszej pomocy) podniosą świadomość ludności w zakresie ratowania życia i zdrowia. Rozbudowa strażnicy spowoduje również zwiększenie zaangażowania w życie społeczne, powiększając jednocześnie liczbę członków OSP.

Ważnym elementem tego zadania jest to, iż to sami mieszkańcy ( a w szczególności strażacy-ratownicy OSP Łupianka Stara) wykonają to zadanie – tj. dokonają czynu społecznego polegającego na rozbudowie budynku. Niniejszy wniosek zakłada, iż za 100 000,00 zł uda się przygotować dokumentację techniczną oraz zakupić niezbędne materiały budowlane.

 Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Strażacy na Medal: Wsparcie dla OSP Łapy i Młodzieży

Lokalizacja

Łapy, ul. Płonkowska 1

Opis zadania

 

Zadanie opiera się na poprawie warunków szkoleniowych członków ochotniczej straży pożarnej oraz młodzieżowej drużyny pożarniczej przy OSP Łapy, poprzez doposażenie w sprzęt szkoleniowy oraz poprawie jakości prowadzenia działań  ratowniczo-gaśniczych przez doposażenie i wymianę wyeksploatowanego sprzętu ratowniczego. Druhowie OSP Łapy zapraszani są na pikniki, festyny oraz prelekcje w placówkach oświatowych. W efekcie realizacji zadania zwiększa się umiejętność udzielania pierwszej pomocy przez dzieci, młodzież, i mieszkańców naszej gminy. Zakup pożarniczego sprzętu sportowego pozwoli na uprawianie sportów pożarniczych, czego efektem będzie poprawa sprawności fizycznej dzieci i młodzieży będących w szeregach MDP. Posiadanie toru przeszkód do uprawiania sportu według regulaminu CTIF umożliwi organizację zawodów na szczeblu gminnym oraz udział i reprezentowanie gminy na zawodach wyższego szczebla. Zadanie odpowiada na problem braków sprzętowych, wyeksploatowanego sprzętu oraz zachęcenia mieszkańców gminy Łapy do integracji (w szczególności dzieci i młodzieży) w szeregach OSP Łapy. 

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

 

  1. Zagospodarowanie przestrzeni w Łapach Korczakach

 

Lokalizacja

Łapy Korczaki działka nr 59, na której znajduje się plac rekreacyjny

 

Opis zadania

Zadanie zakłada budowę wiaty o powierzchni  do 35 m2 na placu gminnym w Łapach Korczakach wraz ze stołem i ławami oraz wymianę pokrycia dachowego na istniejącej altanie na placu. Wiata będzie umożliwiała odpoczynek oraz dawała schronienie w razie niekorzystnych warunków pogodowych. Istniejąca Altana obecnie pokryta jest gontem, jednakże pod wpływem warunków atmosferycznych uległ on zniszczeniu i w kilku miejscach przecieka podczas większych opadów deszczu. Realizacja zadania wpłynie na atrakcyjność wiejskiego placu rekreacyjnego, a także na wygodę mieszkańców. Ułatwi także organizację spotkań mieszkańców oraz organizowanych imprez. Dzięki temu miejscu sołectwo zyska na popularności, będzie mogło się rozwijać i realizować nowe pomysły.

 

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

 

  1. Przestrzeń rodzinna przy WDK w Płonce Kościelnej

Lokalizacja

Teren wokół budynku Wiejskiego Domu Kultury w Płonce Kościelnej, nr działki 431/2

Opis zadania

Głównym celem projektu jest zagospodarowanie, uporządkowanie, utwardzenie, i doposażenie terenu wokół Wiejskiego Domu Kultury. W ramach zadania zostanie wykonane: ułożenie chodnika, miejsc parkingowych, zakup małej infrastruktury, budowa altany, naprawa budynku gospodarczego i innych elementów w celu poprawy bezpieczeństwa, stworzenia miejsca przyjaznego i atrakcyjnego dla mieszkańców, poprzez urozmaicenie infrastruktury wokół Domu Kultury. Miejsce to spełniałoby role rekreacyjno-wypoczynkową, społeczną, a ze względu na bezpośrednie położenie Domu Kultury również kulturalną np. kino letnie. Dzięki tej realizacji mieszkańcy mogliby cieszyć się wypoczynkiem na świeżym powietrzu korzystając przy okazji z oferty kulturalnej WDK i Biblioteki.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

 

  1. Modernizacja i czyszczenie zbiornika wodnego oraz adaptacja terenu do niego przyległego w miejscowości Łapy-Dębowina

Lokalizacja

Nr działki 367/2, naprzeciwko posesji nr 15

Opis zadania

Staw znajduje się w centrum miejscowości. Obecnie staw jest zamulony i zarośnięty. Podczas upałów dochodzi do sytuacji, gdzie poziom wody jest bardzo niski i ze stawu unosi się nieprzyjemny zapach co jest bardzo uciążliwe dla osób mieszkających w pobliżu. Obok stawu znajduje się altanka i pobliski plac zabaw. Po modernizacji i wyczyszczeniu stawu stanie się on atrakcyjnym miejscem dla mieszkańców, gdzie będzie można organizować spotkania międzypokoleniowe. Wykonanie ww. zadania poprawi stan wizualny miejscowości i podniesie poziom bezpieczeństwa mieszkańców. Na terenie wokół stawu powstanie strefa wypoczynku, a wyczyszczony zbiornik będzie służył również dla OSP Łapy-Dębowina celem uzupełnienia wody w pojeździe. Staw znajduje się na terenie należącym do Gminy Łapy. Z uwagi, że obok stawu postawiona jest altanka w której odbywają się spotkania mieszkańców, teren jest dostępny dla wszystkich mieszkańców gminy Łapy.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Modernizacja drogi w Gąsówce-Osse

Lokalizacja

Gąsówka-Osse, droga żwirowa nr 5-239

Opis zadania

Wykonanie nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej w jednej warstwie 5 cm grubości, szerokość 6 metrów na długość 250 metrów. Cena za 1 m2 to około 55 zł netto z wbudowaniem. Nawierzchnia połączy się z drogą asfaltową od strony wiaduktu na Gąsówkę-Osse. Nawierzchnia nowa  zdecydowanie będzie służyła lokalnej społeczności. Rozwiązuje problem objazdu do wiaduktu, skraca dojazd  do wiaduktu, zmniejsza zanieczyszczenia środowiska przez spaliny z aut. Mieszkańcy Gąsówki-Osse i innych miejscowości nie będą musieli dodatkowo nakładać kilometrów.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Budowa systemu nawodnienia oraz renowacja boiska treningowego na Stadionie Miejskim im. Waldemara Kikolskiego w Łapach

Lokalizacja

Stadion Miejski im. Waldemara Kikolskiego w Łapach, ul. Leśnikowska 18a, 18-100 Łapy

Opis zadania

Projekt w głównej mierze dotyczy zamontowania automatycznego systemu nawodnienia murawy i polega na wykonaniu projektu podziemnego instalacji rur i zraszaczy dookoła  płyty boiska jak i w nim, montaż urządzeń sterujących i okablowanie zasilające, montaż elementów łączących i zaworów elektromagnetycznych. Założenie wyjściowe obejmuje założenie ok. 14 zraszaczy. Kolejnym etapem jest wykonanie zabiegów pielęgnacyjnych na płycie boiska piłkarskiego  tj. czesaniu, piaskowaniu, dosiewaniu brakującej trawy bez konieczności niszczenia obecnej nawierzchni. Dzięki takim działaniom, możliwa jest renowacja boiska przy nakładzie znacznie mniejszych kosztów.

Boisko treningowe na Stadionie Miejskim jest ważnym miejscem dla rozwoju sportowych umiejętności łapskiej młodzieży. To miejsce, na którym od wiosny do jesieni codziennie odbywają się treningi piłkarskie klubów z naszego miasta. Obecnie stan techniczny boiska pozostawię wiele do życzenia i nie pomaga w rozwoju i umocnieniu piłkarskich talentów.

Wykonanie automatycznego nawodnienia pozwoli utrzymać poziom wilgotności trawy na odpowiednim poziomie sprzyjając jej rozwojowi. Ponadto pozwoli zaoszczędzić wodę wykorzystywaną do podlewania oraz czas pracy pracowników Ośrodka Kultury Fizycznej w Łapach, którzy w sezonie letnim muszą codziennie rozciągać sprzęt do nawadniania.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Rozbudowa strefy dziecięcej aktywności przy SP1 w Łapach

Lokalizacja

Posesja Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Św. Jana Pawła II w Łapach:

Lokalizacja przy ul. Polnej 9 – działka 1283

Lokalizacja  przy ul. Matejki 19 – działka nr 628 i 629

Opis zadania

Realizacja zadania wynika z potrzeby lokalnej społeczności, zwłaszcza potrzeb dzieci i młodzieży związanych ze spędzaniem czasu wolnego. Bezpośrednie sąsiedztwo obu budynków Szkoły Podstawowej nr 1 zamieszkuje liczna grupa dzieci, młodzieży oraz rodzin posiadających małe dzieci. Zagospodarowanie przyszkolnej infrastruktury sportowo – rekreacyjnej spowoduje, iż powstanie przyjazne miejsce, w którym dzieci, młodzież i rodzice posiadający małe dzieci będą bezpiecznie i aktywnie spędzać czas ze swoimi pociechami. Tegoroczne zadanie ma na celu stworzenie nowej nawierzchni wokół urządzeń, które zostały wcześniej zainstalowane w ramach poprzedniej edycji BO zapewni bezpieczniejsze i bardziej komfortowe z nich korzystanie. W trakcie imprez organizowanych na rzecz lokalnej  społeczności oraz na co dzień będą wykorzystywane krzesła, a do codziennego użytku będą przeznaczone ławki parkowe oraz kosze na śmieci. Wiata/altana przy ul. Matejki da schronienie wszystkim, którzy korzystają ze szkolnej infrastruktury: bieżni oraz street workout. 

Wykonanie ww. zadania nie niesie za sobą uciążliwości dla mieszkańców okolicznych budynków mieszkalnych. Place są ogólnodostępne.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Mała scena – wielkie marzenia dzieci przy Przedszkolu nr 1 w Łapach

Lokalizacja

Przedszkole nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Łapach, ul. Polna 27,

nr działki 1152/8

Opis zadania

Celem projektu jest zagospodarowanie terenu przy Przedszkolu nr 1 do aktywnego wypoczynku dzieci i społeczności lokalnej, która pozwala na wszechstronny rozwój poznawczy, społeczny, ruchowy i kulturalny.

W ramach zagospodarowania planowany jest montaż palisady oraz wymiana ścieżki w ogrodzie przedszkolnym usytuowanym na placu zabaw. Obecna ścieżka wymaga rewitalizacje i modernizacji. Przedszkole dysponuje obszernym terenem zielonym, bogatym w różnorodne drzewa, kwiaty i krzewy. Jest to miejsce przebywania dzieci podczas zajęć, zabaw w ciepłe dni, a także wypoczynku dla dzieci i rodziców po zakończonych zajęciach przedszkolnych. Cyklicznie odbywa się tu piknik rodzinny dla mieszkańców organizowany wspólnie przez pracowników przedszkola, dzieci i ich rodziców przy współudziale zaprzyjaźnionych instytucji. Jego największą atrakcją są występy teatralne oraz prezentacje wokalno-muzyczne dzieci, wg przygotowanych przez nauczycieli scenariuszy.  Budowa i umiejscowienie sceny wśród już zagospodarowanego ogrodu pod nazwą „Czarodziejski zakątek” spowoduje, że występy będą miały należytą oprawę. Scena zostanie wykorzystana także do innych działań: podczas organizacji uroczystości oraz okolicznościowych imprez przedszkolnych. Umożliwi to dzieciom pokaz swoich talentów, rozwijanie umiejętności autoprezentacji, zwalczania tremy. W letnie dni może służyć również jako sala do zajęć na świeżym powietrzu, co będzie ciekawą alternatywą w porównaniu do zajęć w zamkniętych salach. Da to szansę dzieciom na lepsze przyswajanie wiedzy o otaczającym świecie, rozwinie ich wyobraźnię i będzie to miało pozytywny wpływ na wszechstronny rozwój. Dzięki rewitalizacji teren wokół przedszkola stanie się atrakcyjniejszy i będzie umilał wypoczynek, a jednocześnie spełni walory edukacyjne.

Realizacja projektu jest potrzebą wynikającą ze wspólnych rozmów z rodzicami dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Łapach oraz mieszkańcami Łap zamieszkujących bloki i domki bezpośrednio sąsiadujące z przedszkolem, a także tych, a także tych którzy zamieszkują inne części naszego miasta, a często przebywają w tej okolicy. Projekt powstał w wyniku inicjatywy obywatelskiej.       

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Czyste i wesołe Osse projekt Placu rozrywki + kosze na śmieci

Lokalizacja

Plac zabaw – skrzyżowanie Asnyka i Sosnowej na długiej wąskiej działce

Kosze na śmieci to 12 lokalizacji przy początku, bądź końcu ulic:

Żeromskiego, Norwida, Nałkowskiej, Kochanowskiego, Surażska, Kruczkowskiego, Sosnowa, Kolejowa, Warszawska, Sokołowska, Kasprowicza

Opis zadania

Projekt „Czyste i wesołe Osse projekt Placu rozrywki + kosze na śmieci” to innowacyjna inicjatywa mająca na celu edukację dzieci i młodzieży w zakresie dbania o środowisko oraz promowania ekologicznych nawyków poprzez stworzenie przestrzeni rekreacyjnej w mniej użytkowanej części naszej miejscowości. W ramach projektu planujemy zagospodarowanie nieużywanej działki, aby stała się atrakcyjnym miejscem do zabawy i edukacji, co jednocześnie podniesie walory estetyczne i praktyczne tej dzielnicy.

Cele projektu:

  1.  Edukacja Ekologiczna: poprzez umieszczanie odpowiedniej ilości koszy na śmieci dzieci i młodzież nauczą się, że śmieci nie muszą lądować na ziemi. Edukacyjne elementy będą zachęcały do segregacji odpadów oraz dbania o czystość otoczenia.
  2. Zabawa i rekreacja: Stworzymy nowoczesne i bezpieczne miejsce do zabawy, które będzie przyciągało młodych mieszkańców. W jego skład wejdą plac zabaw oraz strefa relaksu dla opiekunów.
  3. Zagospodarowanie przestrzeni: przeobrażenie nieużywanej działki w funkcjonalną i estetyczną przestrzeń rekreacyjną, co przyczyni się do poprawy uroku dzielnicy oraz jej użyteczność.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 99 858,76 zł

  1. Miejsce przyjazne integracji i rekreacji – plac przy Wiejskim Domu Kultury w Łapach-Szołajdach

Lokalizacja

Plac przy Wiejskim Domu Kultury w Łapach-Szołajdach

Opis zadania

Na placu przy Wiejskim Domu Kultury znajduje się skatepark, zielona siłownia, altana oraz scena. Miejsce to cieszy się dużym zainteresowaniem. Jest świetną przestrzenią do organizacji festynów, pikników oraz zajęć plenerowych zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Aby plac stał się bardziej atrakcyjny i praktyczny trzeba go udoskonalać. Poniższy projekt powstał na prośbę mieszkańców.

Projekt zakłada wybudowanie w altanie ściany z cięgieł, w której będzie wbudowane palenisko grilla. Altana wyposażona jest już w stoły i ławy. Wykonanie ww. działania pozwoli stworzyć doskonałe miejsce do integracji oraz warsztatów tematycznych.        

Kolejnym etapem tego zadania będzie wykonanie zadaszenia sceny estradowej. Podczas organizacji imprez, pikników ciężko jest przewidzieć warunki pogodowe. Zadaszenie sceny rozwiązało by ten problem. W planach jest wykonanie zadaszenia z konstrukcji drewnianej pokrytej gontem. Dodatkowo zaplanowano wykonanie podłogi sceny z płyt tarasowych oraz obłożenie bryły sceny płytkami ceglanymi.

Planowane jest również wykonanie przyłącza elektrycznego do sceny oraz utwardzenie i ułożenie kostki polbrukowej wokół budynku warsztatowo-magazynowego znajdującego się na placu.

Aby zadbać również o bezpieczeństwo przebywających na placu konieczne jest zamontowanie dodatkowych kamer monitorujących.

Wykonanie ww. zadań pozwoli stworzyć ogólnodostępną bazę do wielopokoleniowej integracji mieszkańców Gminy Łapy. 

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Budowa placu zabaw w Oddziale Przedszkolnym w Daniłowie Dużym

Lokalizacja

Daniłowo Duże 53

Opis zadania

Zadanie zakłada urządzenie bezpiecznego placu zabaw dla dzieci. Głównym celem projektu jest stworzenie dzieciom bezpiecznego miejsca do aktywnego sprzędzenia czasu. Planowana inwestycja uatrakcyjni przestrzeń Oddziału Przedszkolnego oraz przyczyni się do aktywizacji dzieci i integracji społecznych. Plac zabaw będzie ogólnodostępny.

 

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. „Kraina Smyka” – budowa placu zabaw na terenie Szkoły Podstawowej w Uhowie

Lokalizacja

Teren Szkoły Podstawowej im. H. Kołłątaja w Uhowie, ul. Szkolna 19, 18-100 Łapy

Opis zadania

Plac rekreacyjno-sportowy jest miejscem, z którego bardzo chętnie korzysta lokalna społeczność – dzieci, młodzież i dorośli. Spełnia wymogi ogólnodostępności, czyli jest otwarty dla wszystkich użytkowników. W związku z zużyciem, istnieje konieczność wymiany części urządzeń oraz zakup nowych elementów poszerzających jego ofertę, w tym małej architektury rekreacyjnej, czy też elementów bezpiecznej nawierzchni. Realizacja zadania przyczyni się do poszerzenia oferty rekreacyjno-sportowej placu i zapewni bezpieczeństwo jego użytkownikom. Spełni oczekiwania lokalnej społeczności – zapewnienia miejsc aktywności i odpoczynku w centrum miejscowości.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

 

Czym jest Budżet Obywatelski?

Budżet Obywatelski jest demokratycznym procesem, w ramach którego mieszkańcy współdecydują o wydatkach publicznych. Daje on możliwość zgłaszania i promowania własnych ciekawych pomysłów na rzecz mieszkańców, przyczyniających się do poprawienia funkcjonowania całej gminy.

W skrócie oznacza to, że:

  • mieszkańcy zgłaszają propozycje zadań do budżetu, które następnie są analizowane pod kątem możliwości ich realizacji;
  • propozycje zadań, które zostaną pozytywnie zweryfikowane poddaje się pod głosowanie mieszkańców, które jest jawne;
  • w efekcie, propozycje zadań, które zdobędą najwięcej ważnie oddanych głosów przeznacza się do realizacji – wpisując je do budżetu na rok 2025.

 

 PROCEDURA BUDŻETU OBYWATELSKIE

Wizytówki zadań zgłoszonych przez mieszkańców do Budżetu Obywatelskiego na 2025 r. 

1. Rozbudowa strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w Łupiance Starej

Lokalizacja

Łupianka Stara 23

Opis zadania

Zadanie będzie polegało na rozbudowie (tj. budowa elementu przybudówki) aktualnej strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w Łupiance Starej, mieszczącej się pod adresem: Łupianka Stara 23, 18-100 Łapy. Nasze zadanie motywujemy tym, iż w ostatnich latach nasz jednostka pozyskała wiele nowego sprzętu np. nowy samochód ratowniczo-gaśniczy, przyczepkę, quada, itp., którego niestety nie jesteśmy w stanie w odpowiedni sposób zabezpieczyć czy przechowywać. Dzięki rozbudowie istniejącego obiektu zwiększy się przestrzeń użytkowa budynku, a co za tym idzie nasze możliwości operacyjne. Poprzez rozbudowę strażnicy będziemy w stanie także lepiej zabezpieczyć nasz sprzęt np. przed warunkami atmosferycznymi czy włamaniami.

Zadanie ma na celu stworzenie pomieszczenia, gdzie nie tylko będzie przechowywany i wyposażenie, ale także posłuży do spotkań lokalnej społeczności m.in. strażaków-ochotników. W takim miejscu pojawi się możliwość np. zorganizowania szkolenia czy pokazu.

Efektem końcowym będzie zmniejszenie liczby zagrożeń i pożarów w naszej gminie (np. z pierwszej pomocy) podniosą świadomość ludności w zakresie ratowania życia i zdrowia. Rozbudowa strażnicy spowoduje również zwiększenie zaangażowania w życie społeczne, powiększając jednocześnie liczbę członków OSP.

Ważnym elementem tego zadania jest to, iż to sami mieszkańcy ( a w szczególności strażacy-ratownicy OSP Łupianka Stara) wykonają to zadanie – tj. dokonają czynu społecznego polegającego na rozbudowie budynku. Niniejszy wniosek zakłada, iż za 100 000,00 zł uda się przygotować dokumentację techniczną oraz zakupić niezbędne materiały budowlane.

 Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Strażacy na Medal: Wsparcie dla OSP Łapy i Młodzieży

Lokalizacja

Łapy, ul. Płonkowska 1

Opis zadania

 

Zadanie opiera się na poprawie warunków szkoleniowych członków ochotniczej straży pożarnej oraz młodzieżowej drużyny pożarniczej przy OSP Łapy, poprzez doposażenie w sprzęt szkoleniowy oraz poprawie jakości prowadzenia działań  ratowniczo-gaśniczych przez doposażenie i wymianę wyeksploatowanego sprzętu ratowniczego. Druhowie OSP Łapy zapraszani są na pikniki, festyny oraz prelekcje w placówkach oświatowych. W efekcie realizacji zadania zwiększa się umiejętność udzielania pierwszej pomocy przez dzieci, młodzież, i mieszkańców naszej gminy. Zakup pożarniczego sprzętu sportowego pozwoli na uprawianie sportów pożarniczych, czego efektem będzie poprawa sprawności fizycznej dzieci i młodzieży będących w szeregach MDP. Posiadanie toru przeszkód do uprawiania sportu według regulaminu CTIF umożliwi organizację zawodów na szczeblu gminnym oraz udział i reprezentowanie gminy na zawodach wyższego szczebla. Zadanie odpowiada na problem braków sprzętowych, wyeksploatowanego sprzętu oraz zachęcenia mieszkańców gminy Łapy do integracji (w szczególności dzieci i młodzieży) w szeregach OSP Łapy. 

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

 

  1. Zagospodarowanie przestrzeni w Łapach Korczakach

 

Lokalizacja

Łapy Korczaki działka nr 59, na której znajduje się plac rekreacyjny

 

Opis zadania

Zadanie zakłada budowę wiaty o powierzchni  do 35 m2 na placu gminnym w Łapach Korczakach wraz ze stołem i ławami oraz wymianę pokrycia dachowego na istniejącej altanie na placu. Wiata będzie umożliwiała odpoczynek oraz dawała schronienie w razie niekorzystnych warunków pogodowych. Istniejąca Altana obecnie pokryta jest gontem, jednakże pod wpływem warunków atmosferycznych uległ on zniszczeniu i w kilku miejscach przecieka podczas większych opadów deszczu. Realizacja zadania wpłynie na atrakcyjność wiejskiego placu rekreacyjnego, a także na wygodę mieszkańców. Ułatwi także organizację spotkań mieszkańców oraz organizowanych imprez. Dzięki temu miejscu sołectwo zyska na popularności, będzie mogło się rozwijać i realizować nowe pomysły.

 

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

 

  1. Przestrzeń rodzinna przy WDK w Płonce Kościelnej

Lokalizacja

Teren wokół budynku Wiejskiego Domu Kultury w Płonce Kościelnej, nr działki 431/2

Opis zadania

Głównym celem projektu jest zagospodarowanie, uporządkowanie, utwardzenie, i doposażenie terenu wokół Wiejskiego Domu Kultury. W ramach zadania zostanie wykonane: ułożenie chodnika, miejsc parkingowych, zakup małej infrastruktury, budowa altany, naprawa budynku gospodarczego i innych elementów w celu poprawy bezpieczeństwa, stworzenia miejsca przyjaznego i atrakcyjnego dla mieszkańców, poprzez urozmaicenie infrastruktury wokół Domu Kultury. Miejsce to spełniałoby role rekreacyjno-wypoczynkową, społeczną, a ze względu na bezpośrednie położenie Domu Kultury również kulturalną np. kino letnie. Dzięki tej realizacji mieszkańcy mogliby cieszyć się wypoczynkiem na świeżym powietrzu korzystając przy okazji z oferty kulturalnej WDK i Biblioteki.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

 

  1. Modernizacja i czyszczenie zbiornika wodnego oraz adaptacja terenu do niego przyległego w miejscowości Łapy-Dębowina

Lokalizacja

Nr działki 367/2, naprzeciwko posesji nr 15

Opis zadania

Staw znajduje się w centrum miejscowości. Obecnie staw jest zamulony i zarośnięty. Podczas upałów dochodzi do sytuacji, gdzie poziom wody jest bardzo niski i ze stawu unosi się nieprzyjemny zapach co jest bardzo uciążliwe dla osób mieszkających w pobliżu. Obok stawu znajduje się altanka i pobliski plac zabaw. Po modernizacji i wyczyszczeniu stawu stanie się on atrakcyjnym miejscem dla mieszkańców, gdzie będzie można organizować spotkania międzypokoleniowe. Wykonanie ww. zadania poprawi stan wizualny miejscowości i podniesie poziom bezpieczeństwa mieszkańców. Na terenie wokół stawu powstanie strefa wypoczynku, a wyczyszczony zbiornik będzie służył również dla OSP Łapy-Dębowina celem uzupełnienia wody w pojeździe. Staw znajduje się na terenie należącym do Gminy Łapy. Z uwagi, że obok stawu postawiona jest altanka w której odbywają się spotkania mieszkańców, teren jest dostępny dla wszystkich mieszkańców gminy Łapy.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Modernizacja drogi w Gąsówce-Osse

Lokalizacja

Gąsówka-Osse, droga żwirowa nr 5-239

Opis zadania

Wykonanie nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej w jednej warstwie 5 cm grubości, szerokość 6 metrów na długość 250 metrów. Cena za 1 m2 to około 55 zł netto z wbudowaniem. Nawierzchnia połączy się z drogą asfaltową od strony wiaduktu na Gąsówkę-Osse. Nawierzchnia nowa  zdecydowanie będzie służyła lokalnej społeczności. Rozwiązuje problem objazdu do wiaduktu, skraca dojazd  do wiaduktu, zmniejsza zanieczyszczenia środowiska przez spaliny z aut. Mieszkańcy Gąsówki-Osse i innych miejscowości nie będą musieli dodatkowo nakładać kilometrów.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Budowa systemu nawodnienia oraz renowacja boiska treningowego na Stadionie Miejskim im. Waldemara Kikolskiego w Łapach

Lokalizacja

Stadion Miejski im. Waldemara Kikolskiego w Łapach, ul. Leśnikowska 18a, 18-100 Łapy

Opis zadania

Projekt w głównej mierze dotyczy zamontowania automatycznego systemu nawodnienia murawy i polega na wykonaniu projektu podziemnego instalacji rur i zraszaczy dookoła  płyty boiska jak i w nim, montaż urządzeń sterujących i okablowanie zasilające, montaż elementów łączących i zaworów elektromagnetycznych. Założenie wyjściowe obejmuje założenie ok. 14 zraszaczy. Kolejnym etapem jest wykonanie zabiegów pielęgnacyjnych na płycie boiska piłkarskiego  tj. czesaniu, piaskowaniu, dosiewaniu brakującej trawy bez konieczności niszczenia obecnej nawierzchni. Dzięki takim działaniom, możliwa jest renowacja boiska przy nakładzie znacznie mniejszych kosztów.

Boisko treningowe na Stadionie Miejskim jest ważnym miejscem dla rozwoju sportowych umiejętności łapskiej młodzieży. To miejsce, na którym od wiosny do jesieni codziennie odbywają się treningi piłkarskie klubów z naszego miasta. Obecnie stan techniczny boiska pozostawię wiele do życzenia i nie pomaga w rozwoju i umocnieniu piłkarskich talentów.

Wykonanie automatycznego nawodnienia pozwoli utrzymać poziom wilgotności trawy na odpowiednim poziomie sprzyjając jej rozwojowi. Ponadto pozwoli zaoszczędzić wodę wykorzystywaną do podlewania oraz czas pracy pracowników Ośrodka Kultury Fizycznej w Łapach, którzy w sezonie letnim muszą codziennie rozciągać sprzęt do nawadniania.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Rozbudowa strefy dziecięcej aktywności przy SP1 w Łapach

Lokalizacja

Posesja Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Św. Jana Pawła II w Łapach:

Lokalizacja przy ul. Polnej 9 – działka 1283

Lokalizacja  przy ul. Matejki 19 – działka nr 628 i 629

Opis zadania

Realizacja zadania wynika z potrzeby lokalnej społeczności, zwłaszcza potrzeb dzieci i młodzieży związanych ze spędzaniem czasu wolnego. Bezpośrednie sąsiedztwo obu budynków Szkoły Podstawowej nr 1 zamieszkuje liczna grupa dzieci, młodzieży oraz rodzin posiadających małe dzieci. Zagospodarowanie przyszkolnej infrastruktury sportowo – rekreacyjnej spowoduje, iż powstanie przyjazne miejsce, w którym dzieci, młodzież i rodzice posiadający małe dzieci będą bezpiecznie i aktywnie spędzać czas ze swoimi pociechami. Tegoroczne zadanie ma na celu stworzenie nowej nawierzchni wokół urządzeń, które zostały wcześniej zainstalowane w ramach poprzedniej edycji BO zapewni bezpieczniejsze i bardziej komfortowe z nich korzystanie. W trakcie imprez organizowanych na rzecz lokalnej  społeczności oraz na co dzień będą wykorzystywane krzesła, a do codziennego użytku będą przeznaczone ławki parkowe oraz kosze na śmieci. Wiata/altana przy ul. Matejki da schronienie wszystkim, którzy korzystają ze szkolnej infrastruktury: bieżni oraz street workout. 

Wykonanie ww. zadania nie niesie za sobą uciążliwości dla mieszkańców okolicznych budynków mieszkalnych. Place są ogólnodostępne.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Mała scena – wielkie marzenia dzieci przy Przedszkolu nr 1 w Łapach

Lokalizacja

Przedszkole nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Łapach, ul. Polna 27,

nr działki 1152/8

Opis zadania

Celem projektu jest zagospodarowanie terenu przy Przedszkolu nr 1 do aktywnego wypoczynku dzieci i społeczności lokalnej, która pozwala na wszechstronny rozwój poznawczy, społeczny, ruchowy i kulturalny.

W ramach zagospodarowania planowany jest montaż palisady oraz wymiana ścieżki w ogrodzie przedszkolnym usytuowanym na placu zabaw. Obecna ścieżka wymaga rewitalizacje i modernizacji. Przedszkole dysponuje obszernym terenem zielonym, bogatym w różnorodne drzewa, kwiaty i krzewy. Jest to miejsce przebywania dzieci podczas zajęć, zabaw w ciepłe dni, a także wypoczynku dla dzieci i rodziców po zakończonych zajęciach przedszkolnych. Cyklicznie odbywa się tu piknik rodzinny dla mieszkańców organizowany wspólnie przez pracowników przedszkola, dzieci i ich rodziców przy współudziale zaprzyjaźnionych instytucji. Jego największą atrakcją są występy teatralne oraz prezentacje wokalno-muzyczne dzieci, wg przygotowanych przez nauczycieli scenariuszy.  Budowa i umiejscowienie sceny wśród już zagospodarowanego ogrodu pod nazwą „Czarodziejski zakątek” spowoduje, że występy będą miały należytą oprawę. Scena zostanie wykorzystana także do innych działań: podczas organizacji uroczystości oraz okolicznościowych imprez przedszkolnych. Umożliwi to dzieciom pokaz swoich talentów, rozwijanie umiejętności autoprezentacji, zwalczania tremy. W letnie dni może służyć również jako sala do zajęć na świeżym powietrzu, co będzie ciekawą alternatywą w porównaniu do zajęć w zamkniętych salach. Da to szansę dzieciom na lepsze przyswajanie wiedzy o otaczającym świecie, rozwinie ich wyobraźnię i będzie to miało pozytywny wpływ na wszechstronny rozwój. Dzięki rewitalizacji teren wokół przedszkola stanie się atrakcyjniejszy i będzie umilał wypoczynek, a jednocześnie spełni walory edukacyjne.

Realizacja projektu jest potrzebą wynikającą ze wspólnych rozmów z rodzicami dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Łapach oraz mieszkańcami Łap zamieszkujących bloki i domki bezpośrednio sąsiadujące z przedszkolem, a także tych, a także tych którzy zamieszkują inne części naszego miasta, a często przebywają w tej okolicy. Projekt powstał w wyniku inicjatywy obywatelskiej.       

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Czyste i wesołe Osse projekt Placu rozrywki + kosze na śmieci

Lokalizacja

Plac zabaw – skrzyżowanie Asnyka i Sosnowej na długiej wąskiej działce

Kosze na śmieci to 12 lokalizacji przy początku, bądź końcu ulic:

Żeromskiego, Norwida, Nałkowskiej, Kochanowskiego, Surażska, Kruczkowskiego, Sosnowa, Kolejowa, Warszawska, Sokołowska, Kasprowicza

Opis zadania

Projekt „Czyste i wesołe Osse projekt Placu rozrywki + kosze na śmieci” to innowacyjna inicjatywa mająca na celu edukację dzieci i młodzieży w zakresie dbania o środowisko oraz promowania ekologicznych nawyków poprzez stworzenie przestrzeni rekreacyjnej w mniej użytkowanej części naszej miejscowości. W ramach projektu planujemy zagospodarowanie nieużywanej działki, aby stała się atrakcyjnym miejscem do zabawy i edukacji, co jednocześnie podniesie walory estetyczne i praktyczne tej dzielnicy.

Cele projektu:

  1.  Edukacja Ekologiczna: poprzez umieszczanie odpowiedniej ilości koszy na śmieci dzieci i młodzież nauczą się, że śmieci nie muszą lądować na ziemi. Edukacyjne elementy będą zachęcały do segregacji odpadów oraz dbania o czystość otoczenia.
  2. Zabawa i rekreacja: Stworzymy nowoczesne i bezpieczne miejsce do zabawy, które będzie przyciągało młodych mieszkańców. W jego skład wejdą plac zabaw oraz strefa relaksu dla opiekunów.
  3. Zagospodarowanie przestrzeni: przeobrażenie nieużywanej działki w funkcjonalną i estetyczną przestrzeń rekreacyjną, co przyczyni się do poprawy uroku dzielnicy oraz jej użyteczność.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 99 858,76 zł

  1. Miejsce przyjazne integracji i rekreacji – plac przy Wiejskim Domu Kultury w Łapach-Szołajdach

Lokalizacja

Plac przy Wiejskim Domu Kultury w Łapach-Szołajdach

Opis zadania

Na placu przy Wiejskim Domu Kultury znajduje się skatepark, zielona siłownia, altana oraz scena. Miejsce to cieszy się dużym zainteresowaniem. Jest świetną przestrzenią do organizacji festynów, pikników oraz zajęć plenerowych zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Aby plac stał się bardziej atrakcyjny i praktyczny trzeba go udoskonalać. Poniższy projekt powstał na prośbę mieszkańców.

Projekt zakłada wybudowanie w altanie ściany z cięgieł, w której będzie wbudowane palenisko grilla. Altana wyposażona jest już w stoły i ławy. Wykonanie ww. działania pozwoli stworzyć doskonałe miejsce do integracji oraz warsztatów tematycznych.        

Kolejnym etapem tego zadania będzie wykonanie zadaszenia sceny estradowej. Podczas organizacji imprez, pikników ciężko jest przewidzieć warunki pogodowe. Zadaszenie sceny rozwiązało by ten problem. W planach jest wykonanie zadaszenia z konstrukcji drewnianej pokrytej gontem. Dodatkowo zaplanowano wykonanie podłogi sceny z płyt tarasowych oraz obłożenie bryły sceny płytkami ceglanymi.

Planowane jest również wykonanie przyłącza elektrycznego do sceny oraz utwardzenie i ułożenie kostki polbrukowej wokół budynku warsztatowo-magazynowego znajdującego się na placu.

Aby zadbać również o bezpieczeństwo przebywających na placu konieczne jest zamontowanie dodatkowych kamer monitorujących.

Wykonanie ww. zadań pozwoli stworzyć ogólnodostępną bazę do wielopokoleniowej integracji mieszkańców Gminy Łapy. 

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. Budowa placu zabaw w Oddziale Przedszkolnym w Daniłowie Dużym

Lokalizacja

Daniłowo Duże 53

Opis zadania

Zadanie zakłada urządzenie bezpiecznego placu zabaw dla dzieci. Głównym celem projektu jest stworzenie dzieciom bezpiecznego miejsca do aktywnego sprzędzenia czasu. Planowana inwestycja uatrakcyjni przestrzeń Oddziału Przedszkolnego oraz przyczyni się do aktywizacji dzieci i integracji społecznych. Plac zabaw będzie ogólnodostępny.

 

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

  1. „Kraina Smyka” – budowa placu zabaw na terenie Szkoły Podstawowej w Uhowie

Lokalizacja

Teren Szkoły Podstawowej im. H. Kołłątaja w Uhowie, ul. Szkolna 19, 18-100 Łapy

Opis zadania

Plac rekreacyjno-sportowy jest miejscem, z którego bardzo chętnie korzysta lokalna społeczność – dzieci, młodzież i dorośli. Spełnia wymogi ogólnodostępności, czyli jest otwarty dla wszystkich użytkowników. W związku z zużyciem, istnieje konieczność wymiany części urządzeń oraz zakup nowych elementów poszerzających jego ofertę, w tym małej architektury rekreacyjnej, czy też elementów bezpiecznej nawierzchni. Realizacja zadania przyczyni się do poszerzenia oferty rekreacyjno-sportowej placu i zapewni bezpieczeństwo jego użytkownikom. Spełni oczekiwania lokalnej społeczności – zapewnienia miejsc aktywności i odpoczynku w centrum miejscowości.

Szacunkowy koszt realizacji zadania - 100 000,00 zł

 

Czym jest Budżet Obywatelski?

Budżet Obywatelski jest demokratycznym procesem, w ramach którego mieszkańcy współdecydują o wydatkach publicznych. Daje on możliwość zgłaszania i promowania własnych ciekawych pomysłów na rzecz mieszkańców, przyczyniających się do poprawienia funkcjonowania całej gminy.

W skrócie oznacza to, że:

  • mieszkańcy zgłaszają propozycje zadań do budżetu, które następnie są analizowane pod kątem możliwości ich realizacji;
  • propozycje zadań, które zostaną pozytywnie zweryfikowane poddaje się pod głosowanie mieszkańców, które jest jawne;
  • w efekcie, propozycje zadań, które zdobędą najwięcej ważnie oddanych głosów przeznacza się do realizacji – wpisując je do budżetu na rok 2025.

 

 PROCEDURA BUDŻETU OBYWATELSKIE

KROK 1 – POMYSŁ

Zastanów się, co powinno zostać wykonane w ramach środków budżetu obywatelskiego, i opracuj swój pomysł. Jeśli chcesz to spotkaj się z sąsiadami, znajomymi i innymi, których może dotyczyć projekt. Wspólnie się zastanówcie nad potrzebą proponowanego zadania, jego wielkością, rozmachem, ale także lokalizacją i kosztorysem.

Budżet Obywatelski dla Gminy Łapy na 2025 wynosi 800 tys. zł. Pamiętaj, że na realizację jednego zadania można przeznaczyć max 100 000 tys. zł. 

Ważne

W przypadku zadań, których realizacja wymaga lokalizacji na określonym terenie, musi on stanowić obszar, na którym Gmina Łapy może zgodnie z prawem wydatkować środki publiczne.

W ramach budżetu obywatelskiego nie będą mogły być zrealizowane zadania:

  • które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenia wyłącznie koncepcji bądź planu przedsięwzięcia lub jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie;
  • które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawo własności;
  • które są sprzeczne z przyjętymi planami, strategiami i programami Gminy Łapy;
  • które po realizacji generowałyby koszty eksploatacji niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości jednostkowej zadania;
  • których efekty nie spełniają kryterium ogólnodostępności;
  • które nie spełniają kryterium celowości i gospodarności.

KROK 2 – ZGŁOSZENIE ZADANIA

Formularz zgłoszenia zadania udostępniony jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Łapach: www.lapy.pl  a także w wersji papierowej, w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach.

Kto może zgłaszać propozycję zadań?

Propozycje zadań do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego może zgłosić każdy mieszkaniec Gminy Łapy.

Jedna osoba może złożyć maksymalnie trzy propozycje zadań na Formularzu zgłoszenia zadania do Budżetu Obywatelskiego Gminy Łapy na 2025 rok.

Zgłaszane zadanie musi uzyskać poparcie co najmniej 15 mieszkańców Gminy Łapy.

Każdy mieszkaniec może poprzeć kilka propozycji zadań.

Do formularza składanego przez osobę niepełnoletnią należy dołączyć zgodę opiekuna ustawowego.

Ważne

W przypadku złożenia przez jedną osobę większej niż dopuszczana liczby zadań, tj. większej niż 3, wszystkie propozycje tego wnioskodawcy nie będą brały udziału w Budżecie Obywatelskim.

Wypełniając formularz zgłoszenia zadania pamiętaj

Podaj adres miejsca realizacji zadania lub nr działki lub opisz obszar lokalizacji zadania. Krótko opisz projekt wskazując potrzeby jego realizacji. Wskaż problem, jaki zadanie ma rozwiązać oraz określ cele jego realizacji. Z opisu zadania powinno wynikać, jaką zmianę ma przynieść jego realizacja, komu ma służyć oraz jaki ma być efekt podjętych działań. Następnie skalkuluj szacunkowy koszt brutto z uwzględnieniem wszystkich części składowych zadania – wskaż konkretnie, na co mają być wydane środki. Jeśli chcesz możesz dołączyć do formularza dodatkowe załączniki. Pamiętaj, że koszt projektu nie może przekraczać kwoty 100 000 tys. zł

Podaj swoje dane osobowe. Nie zapomnij o danych do kontaktu – być może Komisja zechce doprecyzowania szczegółów dotyczących zadania i będzie musiała skontaktować się z Wnioskodawcą.

Należy pamiętać, że zadania muszą zostać zrealizowane w trakcie roku budżetowego, tj. do dnia 31 grudnia 2025 roku.

 Lista poparcia zadania

Każdy projekt złożony do Budżetu Obywatelskiego musi posiadać listę poparcia - musisz zebrać 15 podpisów mieszkańców popierających Twój pomysł i złożyć ją razem z wypełnionym formularzem zgłoszeniowym (lista stanowi integralną cześć formularza zgłoszeniowego).

Ważne

Wnioskodawca zobowiązuje się zapewnić, aby wszystkie osoby popierające jego wniosek, zapoznały się z Klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania ich danych osobowych. Klauzula informacyjna dostępna jest na stronie www.lapy.pl oraz w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach. Ponadto Wnioskodawca wraz z Formularzem zgłoszeniowym powinien dołączyć podpisaną przez siebie Klauzulę informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych

 Złóż formularz zadania

Wypełniony formularz wraz z listą poparcia i Klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania ich danych osobowych złóż w terminie od 17 czerwca do 1 lipca 2024 rMożesz zrobić to na 3 różne sposoby:

  • bezpośrednio w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach do urny oznaczonej „Budżet Obywatelski” w godzinach pracy Urzędu;
  • listownie na adres: Urząd Miejski w Łapach ul. Gen. Wł. Sikorskiego 24 18-100 Łapy z dopiskiem „Budżet Obywatelski 2025”
  • elektronicznie – w formie skanu na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Formularz zostanie uznany za ważny, jeżeli:

  • zostanie czytelnie wypełniony w każdym punkcie,
  • własnoręcznie podpisany,
  • dostarczony do Urzędu Miejskiego w Łapach w terminie od 17 czerwca do 1 lipca 2024 r.

 Ważne

W przypadku wysyłki pocztą tradycyjną liczy się data stempla pocztowego. Formularze zgłoszone po upływie terminu lub złożone przez osoby nieuprawnione pozostawione zostaną bez rozpatrzenia.

KROK 3 – OCENA FORMALNA

 Podczas oceny formalnej każde zgłoszone zadanie zostanie poddane analizie formalno-prawnej. W przypadku, gdy Formularz nie będzie spełniał warunków formalnych, w szczególności nie będzie w całości wypełniony to Komisja oceniająca wezwie do uzupełnienia braków zgłoszenia. Dopuszcza się możliwość wezwania telefonicznego, za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz poczty tradycyjnej. Nieuzupełnienie Formularza we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.

Weryfikacja pod względem formalno-prawnym będzie polega m.in. na odpowiedzi na pytania:

1) czy zadanie zostało zgłoszone przez mieszkańca Gminy Łapy?

2) czy zadanie zgłoszone zostało na właściwym Formularzu?

3) czy Formularz został zgłoszony w terminie?

4) czy Formularz został czytelnie, kompletnie wypełniony i własnoręcznie podpisany?

5) czy do Formularza dołączono listę poparcia podpisaną przez osoby popierającą propozycję zadania?

6) czy w przypadku osoby niepełnoletniej dołączono Zgodę opiekuna ustawowego?

 

KROK 4 – OCENA MERYTORYCZNA

Zweryfikowane pod względem formalno-prawnym propozycje zadań zostaną poddane ocenie  merytorycznej.

Kryteria oceny merytorycznej to:

  1. Ocena zadania pod względem spełniania wymogów: określonych w § 2 ust. 2 i 6 Zasad Budżetu Obywatelskiego Gminy Łapy na rok 2025, tj.
    a) Zgodnie z § 2 ust. 2 - w przypadku zadań, których realizacja wymaga lokalizacji na określonym terenie, musi on stanowić obszar, na którym Gmina Łapy może zgodnie z prawem wydatkować środki publiczne
    b) Zgodnie z § 2 ust. 6 w ramach budżetu obywatelskiego nie będą mogły być zrealizowane zadania:
    • które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenia wyłącznie koncepcji bądź planu przedsięwzięcia lub jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie;
    • które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawo własności;
    • które są sprzeczne z przyjętymi planami, strategiami i programami Gminy Łapy;
    • które po realizacji generowałyby koszty eksploatacji niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości jednostkowej zadania;
    • których efekty nie spełniają kryterium ogólnodostępności;
    • które nie spełniają kryterium celowości i gospodarności.
  2. Możliwości zrealizowania zadania w trakcie trwania roku budżetowego, tj. do dnia 31 grudnia 2025 r.,
  3. Analiza faktyczna możliwości realizacji projektu przy uwzględnieniu uwarunkowań technicznych i technologicznych,
  4. Kosztu realizacji, który nie może przekroczyć kwoty 100 000,00 zł

Komisja będzie mogła wezwać Wnioskodawcę do uszczegółowienia zadania lub złożenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących zgłoszonego zadania. Dopuszcza się możliwość wezwania telefonicznego, za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz poczty tradycyjnej.

Komisja ma prawo sugerowania wnioskodawcy nowych rozwiązań, w tym zmiany miejsca ich realizacji, bądź łączenia z innym zadaniami. Nowe rozwiązania będą mogły być rozpatrywane przez Komisję wyłącznie po uprzedniej akceptacji przez Wnioskodawców zadania.

Ważne!

 W przypadku braku odpowiedzi na wezwanie do uszczegółowienia zadania lub złożenia dodatkowych wyjaśnień, powoduje odrzucenie propozycji zadania.

Wyniki oceny merytorycznej

Po zakończeniu oceny merytorycznej Komisja przygotuje i zatwierdzi listę projektów dopuszczonych do głosowania i niedopuszczonych do głosowania wraz z uzasadnieniem. Decyzja o niedopuszczeniu projektu do głosowania przekazana zostanie Wnioskodawcy drogą mailową lub na adres wskazany do korespondencji.

Ważne

Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia odwołania od decyzji Komisji do Burmistrza Łap. Odwołanie wraz z uzasadnieniem składa się w formie papierowej w terminie 7 dni od otrzymania decyzji Komisji o niedopuszczeniu projektu do głosowania.

KROK 5 – GŁOSOWANIE MIESZKAŃCÓW

 O wyborze propozycji zadań do realizacji Zdecydują mieszkańcy Gminy Łapy w głosowaniu jawnym.

W głosowaniu mogą wziąć także osoby niepełnoletnie, które powinny dołączyć do karty do głosowania zgodę opiekuna ustawowego.

Kartę do głosowania w formie papierowej będzie można pobrać ze strony internetowej www.lapy.pl lub w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach w pierwszym dniu głosowania – 11 września br.

Po raz pierwszy w tym roku uruchomimy elektroniczny formularz do głosowania LUPE, który umożliwi oddanie głosu w wygodny i bezpieczny sposób – nie wychodząc z domu!

Głosować będzie można na 4 sposoby:

  • Złożyć prawidłowo wypełnioną oraz podpisanej kartę do głosowania do urny oznaczonej "Budżet Obywatelski" w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach
  • Przesłać prawidłowo wypełniona i podpisaną kartę do głosowania pocztą na adres Urzędu Miejskiego w Łapach ul. Gen. Wł. Sikorskiego 24, 18-100 Łapy z dopiskiem "Budżet Obywatelski 2025"
  • Przesłać prawidłowo wypełniona oraz podpisaną kartę do głosowania po zeskanowaniu na adres poczty elektronicznej Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Prawidłowo wypełnić i przesłać formularz on-line w aplikacji LUPE.

Każdy mieszkaniec będzie mógł zagłosować tylko jeden raz – wskazując wybrane przez siebie zadanie poprzez postawienie znaku X. Jeśli na karcie do głosowania zostanie zaznaczone 2 lub więcej zadań – zostanie ona uznana za nieważną. Podobnie jeżeli mieszkaniec złoży 2 lub więcej kart do głosowania – wszystkie zostaną uznane za nieważne.

Z nieważny uznaje się głos osoby niepełnoletniej bez podpisanej przez rodzica/opiekuna „Zgody opiekuna ustawowego”.

Ważne

Karty do głosowania wypełnione niekompletnie i złożone w innym terminie pozostawione zostaną bez rozpatrzenia.

WYBÓR ZADANIA

Za wybrane do realizacji uznane zostaną te zadania, które uzyskają największą ilość głosów, aż do wyczerpania puli środków przeznaczonych na budżet obywatelski.

Jeżeli dwa lub więcej zadań poddanych pod głosowanie otrzyma tę samą liczbę głosów, o ich kolejności na liście zadecyduje losowanie.

Wyniki głosowania oraz lista projektów rekomendowanych do realizacji w roku 2025 zostanie opublikowana do 31 października br.. Wyniki zostaną umieszczone na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Łapach: www.lapy.pl

F.A.Q. - Pytania i odpowiedzi

Co to jest Budżet Obywatelski?

Budżet Obywatelski, nazywany także budżetem partycypacyjnym, jest to część budżetu gminy, o której decydują bezpośrednio mieszkańcy poprzez głosowanie.

Jaka kwota dostępna jest w ramach Budżetu Obywatelskiego Gminy Łapy?

W procedurze Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy decydować będą o wydatkowaniu 800 000 tys. zł. Na realizację jednego zadania można przeznaczyć max kwotę 100 000 tys. zł. 

 

Kto może głosować i zgłaszać projekty w budżecie obywatelskim?

W budżecie obywatelskim może uczestniczyć każdy mieszkaniec Gminy Łapy. Nie jest wymagane zameldowanie Zgłosić propozycję projektu jak również głosować może także osoba niepełnoletnia, jednakże do formularza zgłoszenia musi zostać dołączona zgoda opiekuna ustawowego. Osoby w wieku od 13 do 18 roku życia mogą zgłaszać projekty (oraz głosować)  samodzielnie – tj. mogą samodzielnie podpisać formularz zgłoszenia zadania (kartę do głosowania) jednakże do ważności ich czynności musi zostać dołączona zgoda opiekuna ustawowego.

Wzór zgody opiekuna ustawowego stanowi załącznik Nr 5 do Uchwały Rady Miejskiej w Łapach Nr LXXXII/641/24 z dnia 27.03.2024 r. i jest dostępny na stronie www.lapy.pl oraz w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach.

 

 Ile wniosków może złożyć jedna osoba?

Jedna osoba może złożyć max. 3 propozycje.

 W jakim terminie można złożyć wniosek?

Nabór wniosków rozpocznie się od 17 czerwca i potrwa - do 1 lipca br.

 Czy jest możliwe zrealizowanie projektu na terenach użytkowanych np. przez wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie itp.?

Nie. Projekt może być zlokalizowany jedynie na terenach Gminy Łapy. Należy pamiętać, że w przypadku zadań, których realizacja wymaga lokalizacji na określonym terenie, musi on stanowić obszar, na którym Gmina Łapy może zgodnie z prawem wydatkować środki publiczne.

 

Czy do wniosku na plac zabaw trzeba podawać ilość i rodzaj urządzeń, jakie maja być zainstalowane, czy wystarczy tylko określić - plac zabaw?

 Od Państwa zależy poziom szczegółowości wniosku. Jeśli posiadacie Państwo wiedzę i zależy Państwu na konkretnych urządzeniach, które chcielibyście Państwo, aby były elementami placu, zachęcamy do ich wskazania. Jednak nie jest wymagana od wnioskodawców wiedza specjalistyczna.

Gdzie będę mógł zapoznać się ze złożonymi projektami?

Lista projektów poddanych pod głosowanie zostanie opublikowana na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Łapach pod adresem: www.lapy.pl  

 

Kto jest odpowiedzialny za przeprowadzenie przetargu na wykonanie - wnioskodawca projektu, czy gmina?

W chwili wpisania zadania do projektu budżetu Gminy Łapy, staje się ono zadaniem gminy i to on jest właścicielem procesu. Gmina wykonuje całość działań zmierzających do realizacji projektu. 

Ile muszę zebrać głosów poparcia, aby zgłosić propozycję zadania?

Projekt wymaga poparcia minimum 15 mieszkańców Gminy Łapy i musi być zgłoszony na specjalnym formularzu zgłoszeniowym, który jest do pobrania ze strony internetowej www.lapy.pl  lub w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach.

 

 W jaki sposób autorzy projektów (wnioskodawcy) mogą promować swoje pomysły?

Decyzja ta należy do osób składających dany projekt. Wszystkie projekty (bez udostępniania danych osobowych) zostaną zamieszczone na stronie www.lapy.pl, aby każdy zainteresowany mógł się z nimi zapoznać. W oparciu o te informacje, autorzy (wnioskodawcy) będą mogli stworzyć własną strategię promocji.

 

Jakie są kryteria powodujące, że dany projekt wygra w głosowaniu?

Decyzję o wyborze zadania do realizacji podejmą mieszkańcy w głosowaniu jawnym. Zatem o wyborze zadania będzie decydować wyłącznie ilość oddanych głosów przez mieszkańców.

Skąd mam wiedzieć czy dana działka należy do gminy czy nie?

Informacje na temat własności gruntów gminy można uzyskać w Referacie Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Łapach pok. 301 lub 303 lub pod numerem telefonu: 85 175 22 51 wew. 301 lub 303. Zapytania dotyczące ustalenia własności nieruchomości można również kierować na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..