Jubileusz XX-lecia integracji w Przedszkolu nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Łapach
Jubileusz XX – lecia powstania pierwszego oddziału integracyjnego w Przedszkolu nr 1 to ważne wydarzenie w życiu społeczności nie tylko przedszkolnej, ale również naszej miejscowości oraz Gminy Łapy. Konferencja „Razem – możemy więcej” zorganizowana w ramach obchodów jubileuszu, przyniosła następujące refleksje …
Dwadzieścia minionych lat to nasz ogromny sukces. Osiągnięty ciężką pracą całego zespołu. To czas ciągłego dokształcania się, szkolenia, podnoszenia kompetencji, by sprostać zadaniom. Zdarzały się porażki, niepowodzenia i trudności, ale nie zniechęciło nas to do dalszej pracy. Dziś już wiemy, że kształcenie integracyjne nie stanowi panaceum na wszystkie trudności rozwojowe dzieci, jest jednak przemyślanym rozwiązaniem systemowym. Pozwala nie tylko na włączenie dzieci niepełnosprawnych do przedszkoli, ale zapewnia im możliwość uzyskania profesjonalnej pomocy i wsparcia – stosownie do rodzaju ich dysfunkcji.
Przedszkole jako pierwszy etap edukacji daje dzieciom możliwość bycia razem, poznawania się, odkrywania tego co łączy, przy jednoczesnym uwzględnianiu różnic. Integracja to również więź społeczna, przynależność do grupy, poczucie, że jest się częścią społeczności. Integracja nie następuje poprzez samo połączenie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych – wymaga świadomych, przemyślanych oddziaływań wychowawczych - jest procesem a nie jednorazowym, incydentalnym działaniem.
Integracja wymaga cierpliwości, szacunku, pełnej akceptacji i zrozumienia dla odmiennego czasem odbierania świata czy radzenia sobie w sytuacjach społecznych. Dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi czy niepełnosprawnością – to dla nas ciągłe wyzwanie. Staramy się mądrze udzielać pomocy, wspierać a nie wyręczać, odczytywać ich potrzeby. Uczymy się relacji z nimi, a wzajemne obcowanie jest naturalną sytuacją do uczenia się siebie. Poznania swoich mocnych i słabych stron.
Wszystkie podejmowane działania w placówce służą poprawie funkcjonowania dziecka a przedszkole jest miejscem wspierającym i stymulującym. Dzieci są różne, a system edukacji wymaga ciągłych zmian, by sprostać ich indywidualnym potrzebom.