Trzecie spotkanie ws. Budżetu Obywatelskiego za nami

środa, 07 sierpień 2019

6 sierpnia odbyło się kolejne, już trzecie spotkanie informacyjne dotyczące Budżetu Obywatelskiego. Podczas spotkania wyjaśniono zasady składania propozycji zadań, jak również wskazywano na co zwrócić szczególną uwagę przygotowując wniosek. Podkreślono również, że o wyborze zadań do realizacji będą głosować mieszkańcy.

Zgromadzeni dopytywali o poszczególne etapy oceny wniosków, zasady realizacji zadań oraz składniki mienia gminy, które mogą być elementem zadań zgłaszanych do I edycji Budżetu Obywatelskiego Gminy Łapy. Na spotkaniu pojawiły się nowe pomysły zgłaszane przez mieszkańców i dotyczą one m.in. utworzenia miejsca do aktywności fizycznej dla młodzieży, na południowej stronie miasta, zagospodarowania terenu przed Urzędem Miejskim,  czy ustawienia oświetlenia wzdłuż ścieżki rowerowej do Płonki Kościelnej.

Poniżej publikujemy także odpowiedzi na zadawane podczas spotkań pytania ws. Budżetu Obywatelskiego.

 

F.A.Q. - Pytania i odpowiedzi

 

Co to jest Budżet Obywatelski?

Budżet Obywatelski, nazywany także budżetem partycypacyjnym, jest to część budżetu gminy, o której decydują bezpośrednio mieszkańcy poprzez głosowanie.

 

Jaka kwota dostępna jest w ramach Budżetu Obywatelskiego Gminy Łapy?

W procedurze Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy decydować będą o wydatkowaniu 240 tys. zł. Na realizację jednego zadania można przeznaczyć max kwotę 30 tys. zł. 

 

Kto może głosować i zgłaszać projekty w budżecie obywatelskim?

W budżecie obywatelskim może uczestniczyć każdy mieszkaniec Gminy Łapy. Nie jest wymagane zameldowanie Zgłosić propozycję projektu jak również głosować może także osoba niepełnoletnia, jednakże do formularza zgłoszenia musi zostać dołączona zgoda opiekuna ustawowego. Osoby w wieku od 13 do 18 roku życia mogą zgłaszać projekty (oraz głosować)  samodzielnie – tj. mogą samodzielnie podpisać formularz zgłoszenia zadania (kartę do głosowania) jednakże do ważności ich czynności musi zostać dołączona zgoda opiekuna ustawowego.

Wzór zgody opiekuna ustawowego stanowi załącznik Nr 5 do Uchwały Rady Miejskiej w Łapach Nr VII/64/19 z dnia 29 marca 2019 r. i jest dostępny na stronie www.lapy.pl oraz w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach.

 

Ile wniosków może złożyć jedna osoba?

Jedna osoba może złożyć max. 3 propozycje.

 

W jakim terminie można złożyć wniosek?

Nabór wniosków rozpocznie się od 12 sierpnia 2019 roku i potrwa - do 30 sierpnia.

 

Czy jest możliwe zrealizowanie projektu na terenach użytkowanych np. przez wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie itp.?

Nie. Projekt może być zlokalizowany jedynie na terenach Gminy Łapy. Należy pamiętać, że w przypadku zadań, których realizacja wymaga lokalizacji na określonym terenie, musi on stanowić obszar, na którym Gmina Łapy może zgodnie z prawem wydatkować środki publiczne.

 

Czy do wniosku na plac zabaw trzeba podawać ilość i rodzaj urządzeń, jakie maja być zainstalowane, czy wystarczy tylko określić - plac zabaw?

 Od Państwa zależy poziom szczegółowości wniosku. Jeśli posiadacie Państwo wiedzę i zależy Państwu na konkretnych urządzeniach, które chcielibyście Państwo, aby były elementami placu, zachęcamy do ich wskazania. Jednak nie jest wymagana od wnioskodawców wiedza specjalistyczna.

 

Gdzie będę mógł zapoznać się ze złożonymi projektami?

Lista projektów poddanych pod głosowanie zostanie opublikowana na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Łapach pod adresem: www.lapy.pl  

 

Kto jest odpowiedzialny za przeprowadzenie przetargu na wykonanie - wnioskodawca projektu, czy gmina?

W chwili wpisania zadania do projektu budżetu Gminy Łapy, staje się ono zadaniem gminy i to on jest właścicielem procesu. Gmina wykonuje całość działań zmierzających do realizacji projektu. 

 

Ile muszę zebrać głosów poparcia, aby zgłosić propozycję zadania?

Projekt wymaga poparcia minimum 15 mieszkańców Gminy Łapy i musi być zgłoszony na specjalnym formularzu zgłoszeniowym, który jest do pobrania ze strony internetowej www.lapy.pl lub w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łapach.

 

W jaki sposób autorzy projektów (wnioskodawcy) mogą promować swoje pomysły?

Decyzja ta należy do osób składających dany projekt. Wszystkie projekty (bez udostępniania danych osobowych) zostaną zamieszczone na stronie www.lapy.pl, aby każdy zainteresowany mógł się z nimi zapoznać. W oparciu o te informacje, autorzy (wnioskodawcy) będą mogli stworzyć własną strategię promocji.

 

Jakie są kryteria powodujące, że dany projekt wygra w głosowaniu?

Decyzję o wyborze zadania do realizacji podejmą mieszkańcy w głosowaniu jawnym. Zatem o wyborze zadania będzie decydować wyłącznie ilość oddanych głosów przez mieszkańców.

 

Skąd mam wiedzieć czy dana działka należy do gminy czy nie?

Informacje na temat własności gruntów gminy można uzyskać w Referacie Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Łapach pok. 301 lub 303 lub pod numerem telefonu: 85 175 22 51 wew. 301 lub 303. Zapytania dotyczące ustalenia własności nieruchomości można również kierować na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..