Wotum zaufania i absolutorium dla Burmistrza Krzysztofa Gołaszewskiego
Rada Miejska większością głosów udzieliła wotum zaufania oraz absolutorium za wykonanie budżetu w 2023 roku burmistrzowi Łap Krzysztofowi Gołaszewskiemu.
Głosowanie radnych w tej sprawie poprzedziła debata nad „Raportem nad stanem Gminy Łapy za 2023 r.”. To główne punkty porządku sesji, która odbyła się 29 maja w Inkubatorze Przedsiębiorczości. Ponadto nowa Rada m.in. podjęła szereg uchwał określających ilość i skład osobowy poszczególnych komisji, ustaliła diety radnych i wynagrodzenie burmistrza. Dokonali także zmian w budżecie i WPF-ie. Radni zagłosowali także za przystąpieniem Gminy Łapy do Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego z siedzibą w Białymstoku.
Raport o stanie Gminy Łapy za 2023 r.
Podczas sesji najważniejsze dane zawarte w Raporcie zaprezentował burmistrz Krzysztof Gołaszewski.
Prezentacja „Raportu o stanie Gminy Łapy za 2023 r.”
Zgodnie z procedurą, przedstawienie Raportu zakończyła debata na jego temat, w której radni zajęli swoje stanowisko.
Radni omówili obszerny i bogaty w treść dokument przedłożony przez Burmistrza Łap zawierający podsumowanie najważniejszych spraw realizowanych w 2023 r., a w szczególności realizacji polityki gospodarczej, społecznej, oświatowej, kulturalnej i sportowej gminy.
Do udziału w debacie nie zgłosił się żaden mieszkaniec gminy.
Następnie w wyniku przeprowadzanego głosowania radni udzielili burmistrzowi wotum zaufania.
Z treścią Raportu można zapoznać się tutaj.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2023 r.
Rada Miejska przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok, zatwierdziła sprawozdanie finansowe za 2023 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2023 rok.
Najważniejsze dane finansowe
Ubiegłoroczne dochody gminy wyniosły 121,7 mln zł, wydatki – 137,4 mln zł, a deficyt budżetu 15,6 mln zł.
Na dochody budżetu złożyły się: dochody własne w łącznej kwocie 35,4 mln zł, subwencje w łącznej kwocie 39,0 mln zł i dotacje w łącznej kwocie 47,3 mln zł.
Zdecydowana większość wydatków to tzw. wydatki bieżące 99,3 mln zł. Największe pozycje w budżecie po stronie wydatkowej to: oświata i wychowanie 38,8 mln zł (ok 28 % ogólnej kwoty wydatków). Drugą co do wielkości pozycję stanowią wydatki na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska w kwocie 16,1 mln zł (ok 12 % ogólnej kwoty wydatków) a następnie na transport i łączność 14,6 mln zł (ok 11% ogólnej kwoty wydatków).
Prezentacja sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Łapy za 2023 r.
Przed zatwierdzeniem sprawozdań radni zostali zapoznani z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o przedłożonym przez Burmistrza Łap sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2023 rok.
Przed głosowaniem nad udzieleniem absolutorium Burmistrzowi Łap, radni zostali zapoznani: ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej, obejmującym pozytywną opinię Komisji o wykonaniu budżetu Gminy Łapy za rok 2023 oraz wnioskiem Komisji o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Łap z tego tytułu, jak też z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Łapach w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Łap za 2023 rok.
Następnie radni podjęli uchwałę, udzielając Burmistrzowi Krzysztofowi Gołaszewskiemu większością głosów absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok.
- Dziękuję Państwu za zaufanie i za mandat zaufania na przyszłość. Dziękuję za docenienie całorocznej pracy nie tylko mojej, ale także pracowników jednostek gminnych i Urzędu – burmistrz Krzysztof Gołaszewski podziękował krótko za pozytywną ocenę jego działalności wyrażoną wotum zaufania i udzielonym absolutorium radnym oraz za współpracę pracownikom jednostek gminnych.
Działalność Domu Kultury i Biblioteki Publicznej w Łapach
Radni docenili bogatą i atrakcyjną ofertę kulturalną Biblioteki Publicznej oraz Domu Kultury.
Sprawozdanie Domu Kultury
Sprawozdanie Biblioteki Publicznej
Uchylono uchwałę z 2022 r. w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi dla jednostki organizacyjnej – Centrum Opiekuńczo Mieszkalnego w Daniłowie Dużym
Centrum Opiekuńczo – Mieszkalne w Daniłowie Dużym funkcjonuje od dnia 1 lutego 2022 r. Dotąd jego obsługę finansowo – kadrową prowadziło Centrum Usług Społecznych. Jak wyjaśnił burmistrz Krzysztof Gołaszewski takie rozwiązanie nie sprawdziło się w praktyce. W celu zapewnienia prawidłowego, sprawnego funkcjonowania Centrum Opiekuńczo – Mieszkalnego w Daniłowie Dużym radni wyrazili zgodę, aby powyższe zadania COM realizował samodzielnie.
Szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnym w Daniłowie Duży
Radni stosowną uchwała ustalili szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w gminnym ośrodku wsparcia – Centrum Opiekuńczo–Mieszkalnym w Daniłowie Dużym dla osób dorosłych z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem traktowanym na równi z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które otrzymają decyzję administracyjną o przyznaniu usług pobytu całodobowego lub dziennego.
Więcej o wysokości odpłatności: tutaj - link
Zmiany w budżecie
Najważniejsze zmiany wprowadzone przez radnych w budżecie 2024 r.:
- wprowadzono dotację w kwocie 6.000 zł dla OSP w Łapach na zakup sprzętu i wyposażenia (mechanizm automatycznego podnoszenia bramy garażowej, ubrania koszarowe, butle kompozytowe),
- wprowadzono wydatki w łącznej kwocie 117.900 zł na realizację projektu pod nazwą BEZPIECZNY MIESZKANIEC GMINY ŁAPY z Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024,
- zwiększono o kwotę 164.102 zł dotacje celowe na pomoc finansową Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych mających na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu;
- zmniejszono o kwotę 539.926 zł wydatki na realizację zadania: „Przebudowa ul. Nadnarwiańskiej w Łapach - etap II (RFRD)” – dostosowując kwoty wydatków do kwot poprzetargowych;
- zmniejszono o kwotę 1.005.068 zł wydatki na realizację zadania: „Przebudowa ul. Korczaka w Łapach - II etap (RFRD)” – dostosowując kwoty wydatków do kwot poprzetargowych;
- wprowadzono wydatki w kwocie 1.829.152 zł na realizację zadania: „Przebudowa drogi gminnej na terenie gminy Łapy (ul. Geodetów)” w związku ze składaniem wniosku o dofinansowanie z realizacji zadania z „Rządowego programu rozwoju północno-wschodnich obszarów przygranicznych na lata 2024-2030”,
- zwiększono o kwotę 115.556 zł wydatki na realizację zadania: „Zakupy nieruchomości”;
- wprowadzono wydatki szkół podstawowych w łącznej kwocie 51.575 zł na organizację wycieczek turystyczno-krajoznawczych w ramach przedsięwzięcia „Poznajemy Podlaskie”.
6 tys. zł dotacji celowej dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Łapach
Radni stosowną uchwałą udzielili OSP Łapy dotacji w wysokości 6 tys. zł.
W ramach dotacji OSP Łapy planuje:
- zakup oraz montaż mechanizmu automatycznego podnoszenia bramy garażowej,
- zakup 4 kpl. ubrań koszarowych 4-częściowych,
- zakup 2 szt. pokrowców na butle kompozytowe;
Zakup i montaż mechanizmu automatycznego podnoszenia bramy garażowej umotywowany został tym, iż w tzw. „boxie” zainstalowany jedynie system łańcuchowy (tj. ręczny), który w znacznym stopniu wydłuża czas wyjazdu na akcje ratowniczo-gaśnicze (garaż na lekki pojazd ratowniczo-gaśniczy Renault Mascott). Nabycie nowych ubrań koszarowych uzasadniono tym, iż w obecnym roku 4 członków MDP (Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej) osiągnie wiek pełnoletni, zaś w jednostce brakuje odpowiedniej odzieży dla nich. Kupno pokrowców na butle kompozytowe argumentowano tym, że wszystkie pozostałe butle w OSP posiadają pokrycia, zaś do pełnego ukompletowania brakuje 2 szt. (pokrowiec służy do zabezpieczenia butli przed uszkodzeniami mechanicznymi).
Dotacje udzielone Powiatowi Białostockiemu na zadania inwestycyjne
Radni udzielili z budżetu Gminy Łapy 2024 rok pomocy finansowej w łącznej kwocie 164.101,68 zł Powiatowi Białostockiemu z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych mających na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na następujące zadania:
- „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu poprzez budowę drogi dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Nr 1519B – ul. Borowskiej w Uhowie” – kwota 74.169,00 zł
- „Poprawa bezpieczeństwa ruchu poprzez budowę wyniesionego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Żwirki i Wigury (droga powiatowa Nr 2352B) z ul. Południową w Łapach” – kwota 44.966,34 zł,
- „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu poprzez budowę wyniesionego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Nowowiejskiej (droga powiatowa Nr 2349B) z ul. Bociańską w Łapach” – kwota 44.966,34 zł.
Wybrano składy osobowe Komisji Rady Miejskiej
Komisja Finansowo-Gospodarczej Rady Miejskiej
- Bagiński Karol
- Brzozowski Karol
- Dobkowski Krzysztof
- Gulewicz Leszek Paweł
- Jabłońska Urszula
- Jaroszewski Rafał
- Karasiewicz Adam
- Łapińska Edyta Antonina
- Łapszo Piotr
- Malinowski Zdzisław
- Manoś Joanna
- Michno Maciej
- Mojkowski Andrzej Witold
- Petelska Magdalena
- Popławska Katarzyna
- Pułkośnik Piotr
- Rydzewski Dariusz
- Szustak Wiesław
- Śliwowska Ewa Katarzyna
Komisja Inwentaryzacyjnej Rady Miejskiej
- Gulewicz Leszek Paweł
- Malinowski Zdzisław
- Pułkośnik Piotr
Komisja Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
- Jabłońska Urszula
- Rydzewski Dariusz
Komisja Oświaty Zdrowia Kultury i Sportu
- Bagiński Karol
- Brzozowski Karol
- Dobkowski Krzysztof
- Gulewicz Leszek Paweł
- Jaroszewski Rafał
- Karasiewicz Adam
- Łapińska Edyta Antonina
- Łapszo Piotr
- Michno Maciej
- Mojkowski Andrzej Witold
- Petelska Magdalena
- Pułkośnik Piotr
- Rydzewski Dariusz
- Szustak Wiesław
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej
- Kitlas Iwona - Przewodnicząca
- Dobkowski Krzysztof
- Petelska Magdalena
- Popławska Katarzyna
- Szustak Wiesław
- Śliwowska Ewa Katarzyna
Komisja Rolnictwa Rady Miejskiej
- Brzozowski Karol
- Łapińska Edyta Antonina
- Michno Maciej
- Manoś Joanna
- Śliwowska Ewa Katarzyna
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej
- Popławska Katarzyna - Przewodnicząca
- Kitlas Iwona
- Jaroszewski Rafał
- Malinowski Zdzisław
Ponadto radni wskazali Urszulę Jabłońską, wiceprzewodniczącą Rady jako uprawnioną do podpisywania poleceń wyjazdu służbowego Przewodniczącemu.