Wotum zaufania i absolutorium dla Burmistrza Krzysztofa Gołaszewskiego

środa, 05 czerwiec 2024

Rada Miejska większością głosów udzieliła wotum zaufania oraz absolutorium za wykonanie budżetu w 2023 roku burmistrzowi Łap Krzysztofowi Gołaszewskiemu.

Głosowanie radnych w tej sprawie poprzedziła debata nad „Raportem nad stanem Gminy Łapy za 2023 r.”. To główne punkty porządku sesji, która odbyła się 29 maja w Inkubatorze Przedsiębiorczości. Ponadto nowa Rada m.in. podjęła szereg uchwał określających ilość i skład osobowy poszczególnych komisji, ustaliła diety radnych i wynagrodzenie burmistrza. Dokonali także zmian w budżecie i WPF-ie. Radni zagłosowali także za przystąpieniem Gminy Łapy do Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego z siedzibą w Białymstoku.

Raport o stanie Gminy Łapy za 2023 r.

Podczas sesji najważniejsze dane zawarte w Raporcie zaprezentował burmistrz Krzysztof Gołaszewski.

Prezentacja „Raportu o stanie Gminy Łapy za 2023 r.”

Zgodnie z procedurą, przedstawienie Raportu zakończyła debata na jego temat, w której radni zajęli swoje stanowisko.

Radni omówili obszerny i bogaty w treść dokument przedłożony przez Burmistrza Łap zawierający podsumowanie najważniejszych spraw realizowanych w 2023 r.,  a w szczególności realizacji polityki gospodarczej, społecznej, oświatowej, kulturalnej i sportowej gminy.

Do udziału w debacie nie zgłosił się żaden mieszkaniec gminy.

Następnie w wyniku przeprowadzanego głosowania radni udzielili burmistrzowi wotum zaufania.

Z treścią Raportu można zapoznać się tutaj.

Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2023 r.

Rada Miejska przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok, zatwierdziła sprawozdanie finansowe za 2023 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2023 rok.

Najważniejsze dane finansowe

Ubiegłoroczne dochody gminy wyniosły 121,7 mln zł, wydatki – 137,4 mln zł, a deficyt budżetu 15,6 mln zł.
Na dochody budżetu złożyły się: dochody własne w łącznej kwocie 35,4 mln zł, subwencje w łącznej kwocie 39,0 mln zł i dotacje w łącznej kwocie 47,3 mln zł.
Zdecydowana większość wydatków to tzw. wydatki bieżące 99,3 mln zł. Największe pozycje w budżecie po stronie wydatkowej to: oświata i wychowanie 38,8 mln zł (ok 28 % ogólnej kwoty wydatków). Drugą co do wielkości pozycję stanowią wydatki na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska w kwocie 16,1 mln zł (ok 12 % ogólnej kwoty wydatków) a następnie na transport i łączność 14,6 mln zł (ok 11% ogólnej kwoty wydatków).

Prezentacja sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Łapy za 2023 r.

Przed zatwierdzeniem sprawozdań radni zostali zapoznani z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o przedłożonym przez Burmistrza  Łap sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2023 rok.  

Przed głosowaniem nad udzieleniem absolutorium Burmistrzowi Łap, radni zostali zapoznani:  ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej, obejmującym pozytywną opinię Komisji o wykonaniu budżetu Gminy Łapy za rok 2023 oraz wnioskiem Komisji o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Łap z tego tytułu, jak też z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Łapach w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Łap za 2023 rok.

Następnie radni podjęli uchwałę, udzielając Burmistrzowi Krzysztofowi Gołaszewskiemu większością głosów absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok.

- Dziękuję Państwu za zaufanie i za mandat zaufania na przyszłość. Dziękuję za docenienie całorocznej pracy nie tylko mojej, ale także pracowników jednostek gminnych i Urzędu – burmistrz Krzysztof Gołaszewski podziękował krótko za pozytywną ocenę jego działalności wyrażoną wotum zaufania i udzielonym absolutorium radnym oraz za współpracę pracownikom jednostek gminnych.

Działalność Domu Kultury i Biblioteki Publicznej w Łapach

Radni docenili bogatą i atrakcyjną ofertę kulturalną Biblioteki Publicznej oraz Domu Kultury.

Sprawozdanie Domu Kultury

Sprawozdanie Biblioteki Publicznej

Uchylono uchwałę z 2022 r. w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi dla jednostki organizacyjnej – Centrum Opiekuńczo Mieszkalnego w Daniłowie Dużym

Centrum Opiekuńczo – Mieszkalne w Daniłowie Dużym funkcjonuje od dnia 1 lutego 2022 r. Dotąd jego obsługę finansowo – kadrową prowadziło Centrum Usług Społecznych. Jak wyjaśnił burmistrz Krzysztof Gołaszewski takie rozwiązanie nie sprawdziło się w praktyce. W celu zapewnienia prawidłowego, sprawnego funkcjonowania Centrum Opiekuńczo – Mieszkalnego w Daniłowie Dużym radni wyrazili zgodę, aby powyższe zadania  COM realizował samodzielnie.

Szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnym w Daniłowie Duży

Radni stosowną uchwała ustalili szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w gminnym ośrodku wsparcia – Centrum Opiekuńczo–Mieszkalnym w Daniłowie Dużym dla osób dorosłych z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem traktowanym na równi z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które otrzymają decyzję administracyjną o przyznaniu usług pobytu całodobowego lub dziennego.

Więcej o wysokości odpłatności: tutaj - link

Zmiany w budżecie

Najważniejsze zmiany wprowadzone przez radnych w budżecie 2024 r.:

  • wprowadzono dotację w kwocie 6.000 zł dla OSP w Łapach na zakup sprzętu i wyposażenia (mechanizm automatycznego podnoszenia bramy garażowej, ubrania koszarowe, butle kompozytowe),
  • wprowadzono wydatki w łącznej kwocie 117.900 zł na realizację projektu pod nazwą BEZPIECZNY MIESZKANIEC GMINY ŁAPY z Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024,
  • zwiększono o kwotę 164.102 zł dotacje celowe na pomoc finansową Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych mających na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu;
  • zmniejszono o kwotę 539.926 zł wydatki na realizację zadania: „Przebudowa ul. Nadnarwiańskiej w Łapach - etap II (RFRD)” – dostosowując kwoty wydatków do kwot poprzetargowych;
  • zmniejszono o kwotę 1.005.068 zł wydatki na realizację zadania: „Przebudowa ul. Korczaka w Łapach - II etap (RFRD)” – dostosowując kwoty wydatków do kwot poprzetargowych;
  • wprowadzono wydatki w kwocie 1.829.152 zł na realizację zadania: „Przebudowa drogi gminnej na terenie gminy Łapy (ul. Geodetów)” w związku ze składaniem wniosku o dofinansowanie z realizacji zadania z „Rządowego programu rozwoju północno-wschodnich obszarów przygranicznych na lata 2024-2030”,
  • zwiększono o kwotę 115.556 zł wydatki na realizację zadania: „Zakupy nieruchomości”;
  • wprowadzono wydatki szkół podstawowych w łącznej kwocie 51.575 zł na organizację wycieczek turystyczno-krajoznawczych w ramach przedsięwzięcia „Poznajemy Podlaskie”.

6 tys. zł dotacji celowej dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Łapach

Radni stosowną uchwałą udzielili OSP Łapy dotacji w wysokości 6 tys. zł.

W ramach dotacji OSP Łapy planuje:

  • zakup oraz montaż mechanizmu automatycznego podnoszenia bramy garażowej,
  • zakup 4 kpl. ubrań koszarowych 4-częściowych,
  • zakup 2 szt. pokrowców na butle kompozytowe;

Zakup i montaż mechanizmu automatycznego podnoszenia bramy garażowej umotywowany został tym, iż w tzw. „boxie” zainstalowany jedynie system łańcuchowy (tj. ręczny), który w znacznym stopniu wydłuża czas wyjazdu na akcje ratowniczo-gaśnicze (garaż na lekki pojazd ratowniczo-gaśniczy Renault Mascott). Nabycie nowych ubrań koszarowych uzasadniono tym, iż w obecnym roku 4 członków MDP (Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej) osiągnie wiek pełnoletni, zaś w jednostce brakuje odpowiedniej odzieży dla nich. Kupno pokrowców na butle kompozytowe argumentowano tym, że wszystkie pozostałe butle w OSP posiadają pokrycia, zaś do pełnego ukompletowania brakuje 2 szt. (pokrowiec służy do zabezpieczenia butli przed uszkodzeniami mechanicznymi).

Dotacje udzielone Powiatowi Białostockiemu na zadania inwestycyjne

Radni udzielili z budżetu Gminy Łapy 2024 rok pomocy finansowej w łącznej kwocie 164.101,68 zł Powiatowi Białostockiemu z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych mających na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na następujące zadania:

  1. „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu poprzez budowę drogi dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Nr 1519B – ul. Borowskiej w Uhowie” – kwota 74.169,00 zł
  2. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu poprzez budowę wyniesionego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Żwirki i Wigury (droga powiatowa Nr 2352B) z ul. Południową w Łapach” – kwota 44.966,34 zł,
  3. „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu poprzez budowę wyniesionego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Nowowiejskiej (droga powiatowa Nr 2349B) z ul. Bociańską w Łapach” – kwota 44.966,34 zł.

Wybrano składy osobowe Komisji Rady Miejskiej

Komisja Finansowo-Gospodarczej Rady Miejskiej

  1. Bagiński Karol
  2. Brzozowski Karol
  3. Dobkowski Krzysztof
  4. Gulewicz Leszek Paweł
  5. Jabłońska Urszula
  6. Jaroszewski Rafał
  7. Karasiewicz Adam
  8. Łapińska Edyta Antonina
  9. Łapszo Piotr
  10. Malinowski Zdzisław
  11. Manoś Joanna
  12. Michno Maciej
  13. Mojkowski Andrzej Witold
  14. Petelska Magdalena
  15. Popławska Katarzyna
  16. Pułkośnik Piotr
  17. Rydzewski Dariusz
  18. Szustak Wiesław
  19. Śliwowska Ewa Katarzyna

Komisja Inwentaryzacyjnej Rady Miejskiej

  1. Gulewicz Leszek Paweł
  2. Malinowski Zdzisław
  3. Pułkośnik Piotr

Komisja Ochrony Środowiska Rady Miejskiej

  1. Jabłońska Urszula
  2. Rydzewski Dariusz

Komisja Oświaty Zdrowia Kultury i Sportu

  1. Bagiński Karol
  2. Brzozowski Karol
  3. Dobkowski Krzysztof
  4. Gulewicz Leszek Paweł
  5. Jaroszewski Rafał
  6. Karasiewicz Adam
  7. Łapińska Edyta Antonina
  8. Łapszo Piotr
  9. Michno Maciej
  10. Mojkowski Andrzej Witold
  11. Petelska Magdalena
  12. Pułkośnik Piotr
  13. Rydzewski Dariusz
  14. Szustak Wiesław

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej

  1. Kitlas Iwona - Przewodnicząca
  2. Dobkowski Krzysztof
  3. Petelska Magdalena
  4. Popławska Katarzyna
  5. Szustak Wiesław
  6. Śliwowska Ewa Katarzyna

Komisja Rolnictwa Rady Miejskiej

  1. Brzozowski Karol
  2. Łapińska Edyta Antonina
  3. Michno Maciej
  4. Manoś Joanna
  5. Śliwowska Ewa Katarzyna

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej

  1. Popławska Katarzyna - Przewodnicząca
  2. Kitlas Iwona
  3. Jaroszewski Rafał
  4. Malinowski Zdzisław

Ponadto radni wskazali Urszulę Jabłońską, wiceprzewodniczącą Rady jako uprawnioną do podpisywania poleceń wyjazdu służbowego Przewodniczącemu.