Wróci ruch pasażerski na trasie Łomża - Łapy - Białystok
Dwie linie kolejowe: nr 49 Łomża - Śniadowo i nr 36 Łapy – Śniadowo znalazły się na 25 miejscu wśród 40 projektów do realizacji w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakwalifikowała do realizacji w sumie 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach, w tym projekt złożony przez samorząd województwa podlaskiego pn. "Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy"
O tym, że po prawie 30 latach wróci ruch kolejowy na tej trasie mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podczas konferencji prasowej zorganizowanej w piątek 22.04 w Łapach. – Oczekujemy, że dzięki temu projektowi dostępność komunikacyjna naszego województwa będzie się zwiększać –mówił pan wojewoda.
Inwestycja oczekiwana od lat
Odbudowa połączenia kolejowego liniami nr 36 i nr 49 Łomża – Śniadowo – Łapy jest w planach województwa podlaskiego od lat. Teraz, dzięki rządowemu dofinansowaniu w wysokości 85% w ramach Kolej Plus realizacja tej inwestycji jest coraz bardziej możliwa, chociaż wymaga od Urzędu Marszałkowskiego zabezpieczenia wkładu własnego w wysokości 15%. To ogromna kwota.
- To dobra wiadomość dla mieszkańców regionu, ale także dla biznesu i gospodarki – mówił wicemarszałek województwa podlaskiego Marek Olbryś, który wyraził nadzieję, że mimo iż jest to kwotowo duża inwestycja to wspólnie z rządem uda się ją zrealizować i najpóźniej w 2028 r. będzie można tę inwestycję odebrać, co pozwoli przywrócić ruch pasażerski na trasie Łomża – Śniadowo – Łapy i umożliwi podróż pociągiem z Łomży przez Łapy do Białegostoku.
Podczas konferencji głos zabrał także poseł na Sejm RP Kazimierz Baszko, który pogratulował przyznanego dofinansowania i planowanej inwestycji, ale także burmistrzowi Krzysztofowi Gołaszewskiemu dobrego zarządzania Gminą Łapy. Pan poseł podkreślił, że województwo podlaskie potrzebuje inwestycji w infrastrukturę kolejową.
Następnie głos zabrał burmistrz Krzysztof Gołaszewski. - To kolejna inwestycja kolejowa, jeżeli chodzi o Łapy – mówił. - Trwają prace na linii E75 Czyżew-Białystok. Jest już procedowana decyzja m.in. w sprawie stacji Łapy. Mam nadzieję, że budynek dworca kolejowego, który tak szpeci miasto, zostanie rozebrany i jeszcze w tym roku rozpoczną się prace projektowe. Dzisiaj mówimy o kolejnej inwestycji kolejowej. Modernizowana będzie linia nr 36, czyli Śniadowo-Łapy prowadząca dalej do Łomży. Myślę, że będę wyrazicielem wszystkich samorządowców w tym regionie, jeżeli powiem, że to bardzo ważna inwestycja. Kilka lat temu część miejscowości na tej trasie została praktycznie odcięta od świata. Zlikwidowano połączenia autobusowe i kolejowe. Dzięki rządowemu dofinansowaniu teraz pojawiła się możliwość, aby te połączenia kolejowe były reaktywowane – mówił pan burmistrz, dziękując zarządowi województwa za pozyskanie rządowego dofinansowania i podkreślając, że to bardzo ważna inwestycja dla rozwoju całego regionu i przede wszystkim dla Łap, które są na tej trasie ważnym węzłem komunikacyjnym.
O szczegółach technicznych planowanej inwestycji poinformował zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku Wojciech Jurczyk.
Planowany remont wiąże się z wymianą m.in. podkładów i torowisk kolejowych. Konieczne byłoby także uzupełnienie nasypów. Odcinek Łomża – Śniadowo ciągle miałby jedno torowisko, ale przewidziana jest budowa mijanek. Maksymalna prędkość z jaką mogłyby jeździć pociągi wyniesie 120 km/h, skróciłby się także czas dojazdu z Łomży do Białegostoku
Złożone projekty są dwuwariantowe. Jaki ostatecznie trafi do realizacji zależy teraz od decyzji zarządu województwa. Pierwszy wariant za około 600 mln zł został przygotowany bez elektryfikacji, czyli byłaby to trakcja spalinowa. Drugi wariant za 1,2 mld zł to już na całej długości linie zelektryfikowane.
Jest wstępna dokumentacja techniczna, a przetarg byłby ogłaszany jeszcze w tym roku. Optymistycznie, pierwsze prace mogłyby ruszyć w przyszłym roku. Realizacja miałaby się zakończyć do 2028 r.