XXXVIII nadzwyczajna eSesja Rady Miejskiej. Relacja
Podczas nadzwyczajnej sesji, która odbyła się w czwartek (6 maja) w trybie zdalnym została zapewniona w budżecie kwota 220 tys. zł na finansowanie lub dofinansowanie prac remontowych i konserwatorskich obiektów zabytkowych. Z kolei radni zwrócili do ponownego rozpatrzenia przez burmistrza projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXIX/238/20 Rady Miejskiej w Łapach z dnia 8 grudnia 2020 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty.
220 tys. zł na zabytki
W porządku obrad nadzwyczajnej sesji znalazły się dwa projekty uchwał. Pierwszy dotyczył zapewnienia środków na dofinansowanie prac remontowych i konserwatorskich obiektów zabytkowych, co wymagało wprowadzenia zmian w budżecie. Z prośbą o dotację na przeprowadzenie takich prac zwrócili się do burmistrza Krzysztofa Gołaszewskiego proboszczowie dwóch zabytkowych obiektów sakralnych w Łapach i Płonce Kościelnej. Łączna wnioskowana przez nich kwota dotacji to 220 tys. zł. Radni podczas kwietniowej sesji zwrócili się do burmistrza z prośbą o zabezpieczenie w budżecie środków w pełnej kwocie dofinansowania.
- Nie zwiększając deficytu, nie ma takich wolnych środków w kwocie 220 tys. zł w budżecie, aby w pełni zadowolić te dwa wnioski naszych parafii (120 tys. zł dla Parafii pw. Św. Ap. Piotra i Pawła w Łapach oraz 100 tys. zł dla Parafii pw. Św. Michała Archanioła w Płonce Kościelnej). Przypomnę, że na sesji w piątek (30.04) przeznaczyli już Państwo środki w kwocie 60 tys. zł (…). Brakuje nam 160 tys. zł – mówił podczas sesji burmistrz Krzysztof Gołaszewski, zapewniając jednocześnie, że w pełni popiera opiekę nad zabytkami ze wsparciem finansowym Gminy.
Odnosząc się do propozycji radnej Urszuli Jabłońskiej z kwietniowej sesji dotyczącej przesunięć na zabytki m.in. z budżetu OKF-u oraz ze środków przeznaczonych na remonty w Urzędzie Miejskim burmistrz Krzysztof Gołaszewski zwrócił uwagę, że te pieniądze są przeznaczone na funkcjonowanie basenów letnich w Płonce Kościelnej oraz na remont „sali ślubów”, która od lat 80. nie była remontowana. W związku z tym burmistrz jako osoba odpowiedzialna za wykonanie budżetu nie może się na to zgodzić, dlatego, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom większości radnych zaproponował, aby „pożyczyć” pieniądze ze środków przeznaczonych w budżecie na wynagrodzenia pracowników Urzędu Miejskiego i jednostek podległych. Jednocześnie zapewnił, że ta „pożyczka” w trakcie roku, gdy pojawią się tzw. wolne środki zostanie „zwrócona”, aby pracownicy nie odczuli konsekwencji tych przesunięć w postaci zmniejszenia wynagrodzeń.
Wcześniej radni nie wprowadzili do porządku obrad stanowiska Klubu Radnych "Nasze Podlasie", "Niezależni Łapy" i radnego Karola Brzozowskiego „w sprawie wspierania zabytków sakralnych w Gminie Łapy”. W stanowisku tym radni zaproponowali, aby przeznaczyć diety radnych z 3 miesięcy na częściowe pokrycie dotacji na zabytki (tj. dofinansowanie pochodziłoby w połowie z dotacji z budżetu Gminy, a w połowie z diet radnych).
Po dyskusji radni przegłosowali zmiany w budżecie zaproponowane przez burmistrza Krzysztofa Gołaszewskiego, co umożliwi przekazanie kwoty 220 tys. zł z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie prac remontowych i konserwatorskich obiektów zabytkowych.
Propozycja nowych stawek za odbiór odpadów: 24 zł od mieszkańca
Nad projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty radni dyskutowali już po raz kolejny.
- Na dzień dzisiejszy mamy sytuację taką, że niezgodnie z prawem nasz system gospodarki odpadami nawet teoretycznie nie bilansuje się, a powinien (…). Na sesji w lutym była ta sprawa bardzo szeroko omawiana, a niepodjęcie uchwały wtedy spowodowało to, że w naszym budżecie brakuje z tego powodu 1 mln 200 tys zł, tzn., że nie mamy w budżecie środków na zapłacenie za co najmniej trzy ostatnie miesiące naszej spółce PEC, która wygrała przetarg i zajmuje się odbiorem odpadów w naszej gminie – mówił burmistrz Krzysztof Gołaszewski.
Pan burmistrz przedłożył radnym projekt uchwały z propozycją stawki za odbiór odpadów w wysokości 24 zł miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Wysokość opłaty została skalkulowana w oparciu o najniższą ofertę złożoną w przetargu. Burmistrz podkreślił, że przyjęcie uchwały z nową stawką na sesji nadzwyczajnej pozwoli uregulować tę sprawę i już od 1 czerwca naliczać opłaty zgodnie z nową stawką i nie zadłużać Gminy co miesiąc o kolejne brakujące 100 tys. zł. w systemie gospodarki odpadami. Dlatego wprowadził ten projekt uchwały na sesję nadzwyczajną.
Burmistrz Krzysztof Gołaszewski podkreślił, że na tle sąsiednich gmin zaproponowana stawka nie jest wysoka.
Radni zwrócili do ponownego rozpatrzenia przez burmistrza projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XXIX/238/20 Rady Miejskiej w Łapach z dnia 8 grudnia 2020 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty . Do czasu kolejnej nadzwyczajnej sesji zaplanowanej wstępnie na piątek (14.05) radni zapoznają się z dodatkowymi wyjaśnieniami przedłożonymi w odpowiedzi na swoje pytania, które przedłożą w formie pisemnej burmistrzowi. Ważne jest, że kalkulacja stawki opiera się na dwóch liczbach, które od dawna są znane: najniższa kwota z ofert przetargowych i liczba mieszkańców w systemie, którzy zgodnie z obowiązującymi przepisami sami składają tzw. deklarację śmieciową w Urzędzie Miejskim w Łapach. Wcześniej radni spotkają się także na posiedzeniu komisji Rady Miejskiej, aby ten temat szczegółowo omówić.