Stowarzyszenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego zaprasza mieszkańców oraz interesariuszy BOF do udziału w pierwszych konsultacjach społecznych dotyczących Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej BOF do roku 2035. Spotkanie odbędzie się w trybie on-line w środę 16 marca br. o godz. 18.00. Zapraszamy do uczestnictwa!
Spotkanie odbędzie się w formule online na platformie MS Teams. Link dostępu do spotkania: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YjZjODA3ZTktMjhjNS00ODZjLTgwNDktZTNjMWFiZTQ2NDk3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22f67be7e7-3c39-48fa-b4eb-376b4c8c2697%22%2c%22Oid%22%3a%22951bc1ef-c528-45d2-a7c1-98de03f995b4%22%7d
Konsultacje społeczne są jednym z najbardziej istotnych elementów tworzenia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Celem pierwszego spotkania jest zapoznanie interesariuszy i mieszkańców z tematyką dokumentu oraz poznanie potrzeb i wysłuchanie spostrzeżeń uczestników. Chodzi o to, by udział interesariuszy w tworzeniu planu był bardzo częsty i dokładny, w myśl idei, aby tworzyć go dla mieszkańców i osób na co dzień pracujących lub realizujących podróże w Białostockim Obszarze Funkcjonalnym.
- Mieszkańcy Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego, czyli gmin: Białystok, Choroszcz, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Juchnowiec Kościelny, Łapy, Supraśl, Turośń Kościelna, Wasilków, Zabłudów,
- Interesariusze Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego, czyli m.in. pracownicy urzędów gmin, przedsiębiorstw, przedstawiciele jednostek miejskich związanych z planowaniem przestrzennym, transportem oraz przedstawiciele szkół, grup aktywistów miejskich, czy instytucji reprezentujących określone grupy społeczne: seniorzy, młodzież, a także przedstawiciele osób z niepełnosprawnościami.
Stowarzyszeniu BOF zależy na tym, aby te grupy, na każdym etapie tworzenia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego włączały się w sposób aktywny w proces jego tworzenia.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej inaczej SUMP (z ang. Sustainable Urban Mobility Plans) to długoterminowa strategia, nastawiona na zapewnienie dobrego dostępu do celów podróży i usług, zawierającą również plan wdrożenia.
Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, wyrażonym w Wytycznych Opracowanie i wdrożenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej, podstawowe cechy SUMP to:
- długoterminowa wizja oraz przejrzysty plan wdrożenia,
- podejście partycypacyjne,
- zbilansowany i zintegrowany rozwój wszystkich środków transportu,
- integracja pozioma i pionowa,
- ocena obecnej i przyszłej skuteczności,
- regularne monitorowanie, przegląd oraz raportowanie,
- branie pod uwagę kosztów zewnętrznych dla wszystkich środków transportu.
Koncepcja „mobilności” polega nie tyle na przemieszczaniu osób, co na zapewnieniu im dostępności do celów. Dzięki temu, niekiedy można wręcz zrezygnować z przemieszczania się i zrealizować daną potrzebę lokalnie.
Stąd też w ostatnich latach coraz częściej słowo „transport” jest zastępowane „mobilnością” właśnie. Wprowadzenie do aparatu pojęciowego ekonomiki transportu, znanego wcześniej w słownikach terminu „mobilność”, wynikało z chęci uwypuklenia w dotychczasowej teorii systemów transportowych dwóch kwestii:
większego nacisku na potrzeby użytkowników systemu transportowego, związane nie tylko z chęcią przemieszczania się, lecz z bardziej fundamentalną potrzebą jaką jest najłatwiejszy dostęp do określonych usług. Potrzeba ta od dawna stanowiła fundament teorii transportu, ale w pewnym momencie zaczęła być bardziej rozumiana jako determinanta zewnętrzna niż coś co aktywnie kształtujemy;
coraz wyraźniej artykułowanego znaczenia niezmotoryzowanych sposobów przemieszczania się w celu zaspokajania tych potrzeb – wobec coraz większej dominacji i popularności motoryzacji, ale też narastania problemów z nią związanych, w tym kwestii środowiskowych, adaptacji i zapobiegania zmianom klimatu.
- zapewnienie wszystkim obywatelom takich opcji transportowych, które umożliwiają dostęp do celów podroży i usług,
- poprawa stanu bezpieczeństwa,
- przyczynianie się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii,
- poprawa wydajności i efektywności kosztowej transportu osób i towarów,
- pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców, gospodarki oraz społeczności jako całości.
- Lepsza mobilność i dostępność BOF – jest to planowanie skierowane na zrównoważony transport i mobilność skutkować będzie optymalną poprawą sytuacji mieszkańców BOF w zakresie ich mobilności, co ułatwi dostęp do wszystkich obszarów miejskich oraz usług tam oferowanych;
- Większa konkurencyjność BOF i dostęp do finansowania – SUMP BOF potencjalnie może zapewnić BOF przewagę w dostępie do środków finansowych, w szczególności pochodzących z UE i przeznaczonych na rozwiązania innowacyjne;
- Wyższy poziom jakości życia w BOF – SUMP BOF oznacza planowanie dla ludzi, a nie np. dla samochodów i ruchu. Niesie ono emocjonalnie wyrażone przesłanie, na przykład w zakresie tworzenia przestrzeni publicznych o wyższej jakości lub zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa dla dzieci;
- Poprawa poziomu bezpieczeństwa mieszkańców BOF – zmniejszenie ryzyka wypadków niechronionych uczestników systemów transportowych, jak i poprawa infrastruktury transportowej;
- Korzyści dla środowiska i zdrowia mieszkańców BOF – działania na rzecz poprawy jakości powietrza, zmniejszenia hałasu i ograniczenia zmian klimatycznych prowadzić będą do pozytywnych efektów zdrowotnych i znaczących oszczędności w kosztach związanych z ochroną zdrowia;
- Decyzje popierane przez interesariuszy i mieszkańców BOF – planowanie dla ludzi oznacza planowanie z ludźmi. Poprzez zaangażowanie obywateli i innych zainteresowanych stron, decyzje „za” czy „przeciw” w zakresie wdrażanych rozwiązań mogą uzyskać znaczący poziom publicznej aprobaty;
- Nowa wizja strategiczna, potencjał integracji BOF – SUMP BOF oferować będzie długoterminowe i strategiczne wizje działań, poprawiające kulturę efektywnego planowania, którego celem jest integracja obszarów polityki, instytucji, mieszkańców, miasta i jego obszaru funkcjonalnego.